Vasszécseny két évtizede küzd azért, hogy felfesthessen egy zebrát az aszfaltra
Egy néhány nappal korábbi cikkünkben
arról számoltunk be, hogy jövő hónap végére Szombathelyen elkészül az első okoszebra. 02.04. 11:23Március végéig megépül Szombathelyen a 3 milliós okoszebra
/ gazdaság 8 hsz. 2 kapcs. /Ősszel bejelentették, aztán nagy volt a csend, így rákérdeztünk.
Ezt a cikket olvasva gondolta úgy Oláh Miklós vasszécsenyi önkormányzati képviselő és az Ambrózy-Migazzi István Általános Iskola Szülői Munkaközösségének elnöke, hogy megírja lapunknak az iskola elé tervezett zebra kálváriáját.

„Vasszécsenyben az általános iskolánál sok-sok éves probléma a gyerekek átkelése a főúton, ahol a forgalom csak nő, szinte napról napra. A szülői munkaközösség részérő aláírásgyűjtésbe kezdtünk, ezt is csatoltuk kérelmünkhöz, amit a közútkezelőhöz kellett benyújtanunk Szombathelyen” – írja Oláh Miklós.
Beszámolója szerint az önkormányzat a közútkezelő engedélyének megszerzését korábban „leküzdhetetlen akadályként” kezelte, ám aztán a szülői munkaközösség aláírásokkal megtámogatott kérelmére a cég mégiscsak megadta az engedélyt.
„A hurrá hangulat hamarosan alább hagyott, mikor a tervező egy előzetes kalkulációban 5 millió forintot számolt ki, majd a testületi ülésen az amúgy évi 400 milliós költségvetésű Vasszécseny testülete nem támogatta a létesítést. „Majd ha lesz pályázat rá, akkor” címmel csupán a tervezőt bízta meg, és az ő költségeit fizette ki” – áll Oláh Miklós levelében.
Az önkormányzatnak nincs pénze egy zebrára
A zebra hogyléte felől érdeklődtünk Zsolnai Zoltánnál, Vasszécseny polgármesterénél is, aki rávilágított, hogy a dolog még bonyolultabb, mint azt elsőre Oláh Miklós levele alapján gondoltuk.
„Mind küzdünk a gyalogátkelőhelyért, de nagyon sok az akadály”
Vasszécseny polgármestere elárulta, hogy már közel két évtizede napirenden van az iskola előtti zebra kialakítása. Az önkormányzat azóta többször adott be kérelmet a Közlekedési hatósághoz és a Magyar Közúthoz.

„Néhány évvel ezelőtt már a hozzájárulással is kiegyeztünk volna. Akkor még a megvalósítás költsége sem jelentett volna gondot talán” – mondta a polgármester.
Zsolnai Zoltán arról is beszélt, hogy Vasszécsenyben ugyanoda, ahová a zebrát is tervezik, 2016-ban már telepítettek egy állandó traffipaxot (VÉDA kaput), kikerültek a sebességkorlátozó, illetve a gyerekekre figyelmeztető táblák is. „Ezek jelentősen segítik a közlekedési szabályok betartatását és a biztonságosabb átkelést.”

Az út kezelője folyamatosan hangsúlyozta, hogy nem járulhat hozzá az átkelő kialakításához, mert a 87-es úton az Ambrózy-Migazzi Iskola előtti átkelő szakaszon nincs meg a jogszabályban előírt minimum 100 fő/óra átkelő gyalogos forgalom.
De mivel a Magyar Közútnál időközben vezetőváltás történt, Zsolnai Zoltán 2020 július 29-én ismét kérelmet nyújtott be, amit ezúttal támogattak. A Képviselő Testületi Ülés el is fogadta, a tervezőt is megbízták, de többen úgy foglaltak állást, hogy a közút tulajdonában lévő úton nem az önkormányzatnak kellene megvalósítani a kivitelezést az amúgy is szerény lehetőségei mellett.
A polgármester hozzátette, hogy most, amikor pandémia van, az önkormányzatok pedig országszerte forrásmegvonással küzdenek, nem költhet az önkormányzat felelőtlenül milliókat egy zebrára. A megbízott tervező egyébként előzetesen 5 millió forintra becsülte a költségeket.
Mi kerül egy gyalogátkelőn 5 millió forintba?
Itt felmerül a kérdés, hogy miért kerül 5 millió forintba egy gyalogátkelőhely,amikor Szombathelyen 3,1 millióból okoszebrát építenek.
Zsolnai Zoltán szerint ahhoz, hogy a Magyar Közút engedélyezze a projektet, a terveknek tartalmaznia kell nem csak a festést és a táblákat, hanem az átkelő környezetének szabályos és szabványos kialakítását is. „Ide tartozik a rávezető járda megépítése, a közvilágítás felújítása, kiépítése és a biztonsági korlát is” – részletezte a polgármester.
„Az Önkormányzatok jelenlegi helyzetében nagyon kicsi esélyt látok arra, hogy ezt külső segítség nélkül önállóan meg tudjuk valósítani. Az önkormányzat minden képviselője elkötelezett a gyalogátkelőhely kialakítása mellett, de el kell gondolkodnunk azon, hogy a település közútjainak felújítása terhére szabad-e egy állami közútra ekkora összeget elkölteni azok után, hogy az út kezelője egyértelműen elzárkózott a bárminemű költségviseléstől. A megoldást jelenleg az egyedi támogatási igényben vagy pályázati forrásban látjuk” – összegzi a patt helyzetet Zsolnai Zoltán.