NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Hasznos

Miért katasztrofális a belvárosi parkolási helyzet Szombathelyen? Kezdjük megfejteni

Persze több oka is van a dolognak, de most az egyik legfőbb problémát boncolgatjuk. Az írást melegen ajánljuk a közlekedési koncepciót készítők figyelmébe.

Kíváncsiak voltunk változott-e valami a levéltári belső

2020.02.14. 16:52

Megkérdeztük az itt lakókat: Milyen a parkolás Szombathely belvárosában?

/ video 6 hsz. /
Önök szerint mit mondtak?
parkolóban tapasztalható parkolási helyzettel kapcsolatban, ezért megnéztük a környéket.

Megírtunk mindent

2020.02.14. 16:52

Megkérdeztük az itt lakókat: Milyen a parkolás Szombathely belvárosában?

/ video 6 hsz. /
Önök szerint mit mondtak?
, amit a levéltári helyzetről tudni érdemes. Összegezve megállapítható, hogy nem csak a piros zónás belvárosi parkoló övezet közvetlen közelében lévő utcákba helyeződött át az ingyen parkolók által a várost szorongató extrém parkolási morál, hanem közvetlenül a zóna belsejében is jelentkezik a probléma.

Létezik-e akkora hely, amit nem lennének képesek megtölteni a parkolásra éhezők? Ez a kérdés fogalmazódott meg elsőként a helyszínre látogatásom során.

fotó: Baráth Noémi

Érdemes lehetne egy tanulmányt készíteni, és esetleg átalakítani a belvárosi parkolási rendszert vagy tömegközlekedést fejleszteni. Mondom is, hogy miért.

Szolgáltatunk és nem férünk

Sok a szolgáltatóegység a Fő téren és környékén, ez nem meglepetés, de az igen, hogy még nem érhette el a maximumát az ott nyitott üzletek, vagy éppen nyújtott szolgáltatások száma. A két csoport összege ugyanis különbözik!

Több napig, több időpontban sétáltam a bevezetőben nevezett parkoló körül, hogy felvegyem a hely ritmusát, és megfejtsem, van-e egyszerű megoldás a helyhiányra, és megfigyeljem a tényleges áruszállítást végzőket. (Mert az ott lakók szerint többek között az is probléma, hogy a környező üzletekben dolgozók és ingyen parkolni vágyók elveszik a helyet az áruszállítóktól, és nem utolsósorban tőlük is.) Megoldást nem találtam, de érdekes volt látni, hogy milyen típusú szállítmányok érkeznek a környékre.

Felsorolni nem fogom, tegye meg helyettem a Google Maps, de az biztos, hogy viszonylag sok csomagpont elérhető a Fő térről. Így már érthetőbb lehet, hogy egy üzleten belül nem csak egy szolgáltatást tudunk elérni, hanem többet is.

Minél komplexebb a szolgáltatás és szélesebb a kínálat, annál több a szállító, kiszolgáló és a fogyasztó.

A legújabb ilyen kényelmi pont a Foxpost automata, ami kicsit szokatlanul - de nem érthetetlen módon - a belső parkolóra helyezi a még nagyobb nyomást.

Az átlagosnál nagyobb (értsd: MPL-es átlag Caddy és Transporter) dobozos Crafterhez hasonló méretű szállítóval érkezik és távozik a sok-sok csomag.

Elvi lehetőségként minden hétköznap, gyakorlatban pedig csak a cég tudná megmondani a rendszerességet. Hogy pontosan mikor, az nincs kiírva a csomagszállító weboldalán, de a másik két helyszínnél megadottak, és tapasztalat alapján feljegyzett időpont szerint délután kettő körül.

És bizony nem az üzlet hátsó részénél található rakodó-parkoló felől töltik, illetve ürítik az automatát, hanem a levéltár belső környékéről.

Itt volt az a pont, ami teljesen másfelé irányította a figyelmemet.

Kivel van itt a gond? Csak a szabálytalanul állókkal? Nem teljesen.

És ne is ezt hívjuk gondnak, mert ha senki sem parkolna szabálytalanul vagy mások elől elvéve a helyet, előbb-utóbb akkor is beleütköznénk a felgyülemlő parkolni vágyóba. Azon egyszerű oknál fogva, mivel a belváros fejlődik, vagyis próbál; amíg nem éri el a végső korlátait.

Ha csak a postából indulunk ki, ahol ki van plakátolva a napi forgalom eloszlása időpontokra bontva, akkor kiderül: ilyen adatokból remek ötletet kaphatnánk ahhoz, hogy megbecsülhessük milyen egységek és mikor, mennyi embert vonzanak magukhoz. Ezért kellene egy komolyabb, elemző tanulmány.

Még több példa

A Hefele Menyhért utcában üzemel már egy négycsillagos hotel is 2018 óta, ahova nem csak ideiglenes szállást keresők térhetnek be, de üzleti jellegű megbeszélések, csapatépítők, termékbemutatók, konferenciák is megrendezésre kerülhetnek benne. Ez pedig, ha ideiglenesen is, de megdobhatja a környéken parkolók számát.

fotó: Olvasó

Az egyszer talán beépítésre kerülő Magellán-telekről se feledkezzünk meg, ami lehetséges, hogy vonzó célpontja lesz még a belvárosnak.

Nézzük meg a Fő tér további szolgáltatásait!

Okmányiroda, polgármesteri hivatal, bankok, telco cégek, ezek mind olyan helyek, amik átlagolható forgalommal felbecsülhetően megmutatják, mennyien terhelik adott időpontban a környező parkolókat. Már csak az a kérdés, hogy az autóval érkezők mennyit hajlandóak gyalogolni a céljuk eléréséhez a parkolásuk helyszínétől. Ezért lenne jó azt is tudni, hogy mely parkolók milyen kihasználtsággal üzemelnek, valamint kik és milyen gyakran használják őket (dolgozók, ott lakók, alkalmi látogatók).

Félreértés ne essen, az írásban kiragadott cégeket nem támadni akarjuk, példájukon keresztül szeretnénk felhívni arra az illetékesek figyelmét, hogy a város, ha akar és hagyják, tud fejlődni. Ha viszont átgondolatlanul, felülvizsgálatok nélkül hagyjuk a fejlesztések megtörténését, akkor mindannyiunkra visszaütnek a következmények.

(A film és a cikk a Nyugat.hu gyakornoki programja keretében készült.)

Hozzászólások (6)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

marko1968: *s *gy*t*mr* k*ll j*rn* *rt*?...
Novák Katalin bejelentette: nyelvvizsga nélkül is átvehető a diploma
marko1968: K*v*ncs* l*nn*k,h*gy *gy sp*tk*zg*szd*sz m*t sz*m*ln* k* m*nny* ...
"Szombathelyi" gól a németek ellen
Kubota: M*gy*r*zd m*g k*rl*k, h*gy T* *s * h*zz*d h*s*nl**k m**rt sz*m*l...
"Szombathelyi" gól a németek ellen
Kubota: N*m k*ss*bb*tv* * m*gy*r cs*p*t *rd*m*t...* l*tt* sz*m*k*t *lt*l...
"Szombathelyi" gól a németek ellen
joska01: *z *g*zs*g n*h* f*j* d*l*g….t*n*ld m*g...
Kidobhatják a szemétbe a mintegy 200 milliárd forint közpénzt elnyelő kukaholdingot