NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Közélet

A szombathelyi taxisoknak még nem kell félniük az Ubertől

Amíg a budapesti taxisok lázadnak, az uberezés letarolja a piacot.

A szombathelyi taxisokat még nem érte el az Uber-para, köszönhetően annak, hogy az Uber első körben a nagyvárosokat akarja meghódítani, a kisebb városok bevétele egyrészt időigényesebb feladat, másrészt nem rendelkeznek akkora fejlődési potenciállal, amire egy ilyen szolgáltatásnak szüksége van.

fotó: uber.com

Viszont most nem is az a fő kérdés, hogy mikor lehet végre uberezni Szombathelyen, hanem, hogy a tradicionális keretekhez szokott szabályozás tudja-e tartani a lépést egy minden téren előremutató innovációval, képes-e annyira megújulni, hogy kompromisszumképes legyen egy minden eddiginél hatékonyabb, de adózási és felügyeleti szempontból aggályos megoldással szemben.

fotó: Mészáros Zsolt

Az ügy másik fele pedig az, hogy egy túlszabályozott és nehézkesen működő ágazat nyakára eresztettek rá egy olyan konkurenciát, ami egy fair versenyben is könnyen rommá neyerné magát. Így a budapesti taxisoknak sem elsősorban az Uber betiltásáért kellene lobbizniuk, hanem a magyar államot kellene rábírniuk, hogy háromoldalú tárgyalásokba kezdjen, ahol új keretek közé lehetne szorítani a taxiscégeket és az Ubert.

10+1 pontban az Uber magyarországi térhódításáról:

1. 2013 szeptemberében bevezettek egy sor új szabályt, amihez a taxis cégeknek kelletlen-kénytelen alkalmazkodniuk kellett, a fő indok persze a taxis hiénák elüldözése volt, de ehelyett akkora pofont adtak egy teljes szektornak, hogy most egy okos megoldással simán kiszorítják őket a saját piacukról. A változások közt voltak a fix tarifák (ez egyben a kedvezmények végét is jelentette), az alapdíj egységesen 450 forint, majd kilométerenként 280 forint és percenként 70 forint lett a tarifa, az autókat sárgára kellett festeni, lehetővé kellett tenni az autókban a bankkártyás fizetést, tilos a dohányzás, valamint klímát, téli gumit és csökkentett károsanyag-kibocsátást írtak elő.

2. A rendelet hatására sokan abbahagyták a taxizást, rengeteg autó elvérzett az alkalmasságin, azok pedig, akik alkalmazkodtak, rengeteget költhettek, hogy megfeleljenek. A grátisz pedig az volt, hogy akik a lehúzásra mentek rá, ugyanúgy folytathatták, igaz, kevesebben lettek.

3. Ezt a piaci környezetet kapta meg az Uber és a Wundercar, amikor végre eljutottak Magyarországra, így nem csoda, hogy könnyedén letarolhatták az egész szektort. Ezeknél a szolgáltatásoknál bárki lehet sofőr (aki megfelel a feltételeknek), utas oldalon pedig azt tapasztalhatjuk, hogy az applikációban történő kocsirendelésnél már előre látszik az autó típusa, a sofőr, a fuvar végén pedig nem kell a fizetéssel bajlódni a rendszer automatikusan kiállítja a számlánk, elküldi e-mailben és levonja a viteldíjat a számlánkról. Az ár sem fix, hanem a kereslet-kínálat függvényében változik, tehát, ha sok az utas, de kevés a taxi, akkor nőnek az árak.

4. Az új, és sok szempontból felhasználóbarátabb Uber hirtelen jött népszerűsége nyilván rosszul érintette a taxistársadalmat, akik a kedvezőtlen jogi környezet miatt nem tudtak fair versenybe kezdeni az új közösségi közlekedős cuccal.

5. Ha bizniszről van szó, sokunk kedvenc színe a szürke, a félig-meddig törvényes, alig szabályozott terep, és sokáig, túl sok helyen ez volt az Uber. A taxisok lobbizni kezdtek, hogy az uberesekre is ugyanazok a szabályok vonatkozzanak, amire a cég válasza az volt, hogy mivel ők valójában csak egy online platform (és nem taxitársaság), a sofőrjeik pedig szimpla felhasználók, ezért nem eshetnek egy megítélés alá.

6. Ezzel a problémával egyébként az adóhatóságok se tudtak mit kezdeni, így az Uber versenyképességét jelentősen javították az adóelőnyök. Az adózási szemponton túl gond az is, hogy az államok látóköreiből kikerültek a sofőrök és az autók megbízhatósága, igaz ez utóbbit az applikáció orvosolja, utazás végén az utas és a sofőr egymást értékeli.

7. És ez, mármint a tisztán és gyorsan áramló információ a siker kulcsa, ami főleg az árak terén jelentkező mikroökonómiai változásokat hozott. Az Uber a világon mindenhol téma lett, így a

probléma

már túlnőtt a taxis piacon, az egyes megoldások pedig elég felemásra sikeredtek.

8. 2015-re Magyarországon is egyre feszültebb lett a helyzet az Uber miatt, és jelenleg a szabad uberezés és az Ubert teljes betiltása sem megoldható. Ebből végül egy betiltással felérő döntés lett, vagyis az Uberre nézve is kötelező lett a 280 forint/kilométeres fix tarifa.A Wundercar ezt úgy kerülte el, hogy városi telekocsi-szolgáltatóvá avanzsált, de ez a lépés sem tekinthető teljes sikernek.

9. Az Index.hu-nak nyilatkozó Uber-sofőrök úgy tudják, hogy ha letesznek valami vizsgát, onnantól ismét szabad a pálya és fuvarozhatnak bárkit, bárhová, ahogy eddig. Emellett az árakat is emelték, hogy több sofőr jelentkezzen hozzájuk és csökkenjenek a várakozási idők.

10. A NAV és a BKK aktívan ellenőrzi az uberes sofőröket, mert jelenleg csak a taxisokra vonatkozó szabályok betartása mellett lehet uberezni, a szabálytalankodókat bírságolják, sőt még a rendszámot is elvehetik.

+1 Az Uber képviselői elméletileg tárgyalnak a minisztériummal, de erről részleteket még senki sem tud, ahogy arról sem, hogy esetleg közelednének az álláspontok. A taxisok pedig frusztráltak, mert szerintük a hatóságok elnézik az illegális uberezést, ezért demonstrálnak most a Bajcsy-Zsilinszky úton a Deák Ferenc térnél, és követelik, hogy az Uber appok tűnjenek el a telefonos szolgáltatók online áruházaiból.

A törvényhozás világszerte nehezen tart lépést a különböző innovációkkal, ahogy azt az Uber példája is mutatja. Az app hatékonyságához kétség sem férhet, de a jogi viszonyok elég sok helyen tisztázatlanok. És amíg egy unfair versenyhelyzetben az egyik fél a túlszabályozott környezet miatt károsultnak érzi magát, addig marad az egymás autóinak fotózgatása, a beszólogatások és a hosszan fennálló konfliktusok sajátossága, hogy egy idő után megjelenik az erőszak, lökdösődésekkel és verekedésekkel.

Hozzászólások (2)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

eheti: *z*n *gy V*d*s n*m t*d m*gl*p*dn*! :) ...
Sok helyen leállt a Messenger
gnoan01: *l*sz*r n*m h*tt*m * sz*m*mn*k *m*k*r m*gl*tt*m...
Tavaszi piknikre változott a botrányos szombathelyi oltakozás
westend: *ny*d*t n*m v*tt*m * sz*mr*, t* *d**t*, m*v*l n*m b*sz*lt *ly*n ...
Nyilvánosságra hozták, milyen mellékhatásai lehetnek a kínai vakcinának
kovacsgeza: "H*t s*jn*s n*m t*d*tt s*g*t*n*, m*rt *ly*t m*nd*tt, *m*t *d...
Kormányinfó: március 15-ig maradnak a korlátozások
busman: N*m-*? T*bbsz*r *d**t*zt*l, h*jt*tt*d *gy*n*zt * m*ntr*t. F*sz t...
Nyilvánosságra hozták, milyen mellékhatásai lehetnek a kínai vakcinának