Milyen munkát végzett a Közgép Zrt. a Zanati úton?
Legutóbb tavaly októberben teszteltük a vasi megyeszékhely útjait.
Akkor szombathelyi tereprali címszóval jártuk be az összes olyan területet, köztük például a hosszú időre felboncolt Petőfi utcát is, ahol a szokásosnál nagyobb volt az egy négyzetméterre eső munkagépek száma. A cikk sikerén felbuzdulva elhatároztuk: amint lehetőségünk lesz egy újabb útszakasz-tesztre, már nyúlunk is a slusszkulcs, később pedig a billentyűzet után. Nos, a várt alkalom elérkezett: legújabb kiszemeltünk a Zanati út, a témaválasztás apropója pedig nem más, mint hogy Szombathely egyik legforgalmasabb szakaszát kereken egy napja ismét a régi (hónapokkal ezelőtti) feltételekkel vehették birtokba a közlekedők. 2011.10.13. 18:22Szombathelyi tereprali: mit láthat egy autós a csúcsforgalomban?
/ közélet gal. 3 hsz. /Kemény feladat elé állítja manapság a megyeszékhely a négy keréken közlekedőket. A sors most velünk is kibabrált: munka- és magánügyekben szinte az összes feltúrt, leszűkített, vagy félig lezárt utcát megjártuk. Élményeinkről videót is készítettünk.
Előbb a Vasivíz, aztán a Közgép
Még mielőtt olvasóink azt gondolnák, hogy az elmúlt napok melegétől enyhe agylágyulást kapott az újságíró, jelezzük: mi is tisztában vagyunk vele, hogy már több mint egy hete újra kétszer két sávon gurulhatunk az 1,8 kilométer hosszú útszakaszon. Az utómunkálatok miatt igencsak indokolatlanul kint hagyott 30-as táblák azonban még jó ideig nem tűntek el a naponta körülbelül 15 ezer személyautó és 350 kamion által koptatott Zanati úti flaszterről. Így a forgalom tempója (hivatalosan) csak mostanra állhatott vissza.

Még mielőtt belevágnánk a tesztbe, érdemes röviden kitérni arra, hogy az utóbbi hónapokban miért is szívhatták a fogukat az autósok, ha a Zanatin próbáltak végigmenni. Február közepén a Vasivíz Zrt. emberei vonultak fel az aluljáró és a Selmec utca közötti szakaszra, mert az 1950-es években készült, rossz állapotú csatornabélelés 340 méter hosszúságban történő cseréje már nem tűrt halasztást. Ezzel egyidejűleg négy helyszínen a vízvezeték-csomópontokat is felújították, a nagyjából két hónapig tartó munkálatok összköltsége meghaladta a 100 millió forintot.
Ezt az időszakot már olvasóink is nehezen bírták, ugyanis a menetközben meghirdetett
Melyik a legdühítőbb kereszteződés Szombathelyen?
nevet viselő akciónknál többen is megjegyezték, hogy az életüket is elunják, mire a sárgán villogó lámpák miatt kijutnak a Nádasdyról a Zanatira. 2012.02.23. 15:17Melyik kereszteződések borzolják az idegeinket?
/ közélet gal. 25 hsz. 3 kapcs. /A Szombathelyen közlekedők kapásból hármat biztosan tudnának említeni. Mi négyet vesézünk ki, de leginkább olvasóink véleményére vagyunk kíváncsiak!
Igaz, voltak olyan női sofőrök, akik a kereszteződésben várakozással töltött idő alatt éppen megkötötték gyermeküknek az ajándékba szánt pulóvert... 2012.03.12. 19:21Melyik a legdühítőbb kereszteződés Szombathelyen?
/ életmód gal. 4 hsz. 4 kapcs. /Rengeteg észrevételt kaptunk felhívásunkra olvasóinktól, így itt az ideje, hogy szavazással egybekötve végigpásztázzuk az idegtépő csomópontokat. (1. rész)
Szombathely környékén is tarolt a kormányközeli konzorcium
Április elején aztán alig, hogy levonult az útról a Vasivíz, már érkezett is a nyugat-dunántúli útfelújítási munkálatokra mintegy 5 milliárd forint keretösszegben kiírt közbeszerzési eljárásokon taroló Közép-Nyugat ROP 2013 Konzorcium, benne a Magyar Aszfalt Kft.-vel, a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt.-vel (utóbbiról bővebben keretes írásunkban), az EuroAszfalt Kft.-vel és a Swietelsky Magyarország Kft.-vel.
A Zanati úton a felújítás elsődleges célja a csapadékvíz megfelelő elvezetése, továbbá a helyenként megsüllyedt útburkolat, valamint az alatta lévő talajréteg kiegyenesítése, illetve cseréje volt. Az aszfaltozás mellett a szegélyeket is kicserélték, átépítették a buszöblöket, felfestették a burkolati jeleket és a kerékpárutat is, valamint több közműfedlap helyett is újat fektettek le.
Tesztünk alkalmával nemcsak autóval mentünk végig a Zanatin, hanem a kora reggeli órákban gyalogosan is szemügyre vettük Szombathely jelenlegi legjobb útszakaszát. A Nádasdytól a kék-fehér színű hipermarketig tartó utunk során megállapítottuk, hogy az aluljáró utáni szakaszon a szegélyek és a buszöblök egészen szépre sikeredtek.
Üde színfolt: csatornafedelek az úttest szintjén
Szombathelyen nagy szó, hogy a város más pontjain 20-30 centire lesüllyedt csatornafedelek elhelyezése itt megfelelő lett, így a Zanatin most a kevésbé figyelmes vezetőknek sem kell jó ideig tengelytöréstől tartaniuk. Miközben a megyeszékhelyen néhány utcában több a kráter, mint egy idős, megrögzött láncdohányos arcán, autós tesztünk alkalmával a város közlekedésének egyik ütőerén szó szerint zökkenőmentesen sikerült végighaladnunk.
Így igazán nagy hibát (pedig töredelmesen bevalljuk, kerestünk) végül nem találtunk. Legfeljebb annyit, hogy a csatornafedeleket egy-két helyen utólag, téglalap alakban foltozták össze az úttesttel. Ez azért ront az esztétikumon. A Zanatin összességében most kifejezetten jóleső érzés végiggurulni, csak remélni tudjuk, hogy az élmény még hosszú ideig megmarad.
Végezetül még annyit, kommentben bátran írják meg nekünk véleményüket a Zanati útról, továbbá más egyéb szakaszokról, ahová a jövőben kellene ellátogatnunk! Tapasztalataink szerint ugyanis egy-egy írás segíthet felhívni az illetékesek figyelmét a meglévő hibákra. Így volt ez már több esetben, például egy tavaly októberi tesztünk alkalmával is, ami után gyorsan összerakták a Petőfi utcát. De erről az elején már úgyis írtunk...
Nemzeti Zrt.
Bár a médiában és a parlamentben időről-időre felvetődik az úgynevezett oligarcha-kérdés, erről egy úttest-teszt alkalmával bővebben semmiképpen sem értekeznénk. Annyi mindenesetre biztos, hogy a Fidesz egykori pártpénztárnoka, későbbi adóhatósági elnök, Simicska Lajos, valamint a milliárdos jogász-üzletember Nyerges Zsolt a gazdasági élet több területére is kiterjesztette a befolyását.
Így van ez az építőiparban, illetőleg az infrastruktúra-beruházások területén is, hiszen a 2011-es gazdálkodása után a Simicska által tulajdonolt és Nyerges által elnökölt Közgép Zrt. 2,9 milliárd forint osztalékot jegyzett. A cég tavaly több mint 50 nyertes közbeszerzésben vett részt, 2015-ig ráadásul 85 milliárd forintnyi állami megrendeléshez jutott.
Az egyre magasabbra törő Közgép a közelmúltban egyebek mellett olyan jelentősebb pályázatokat nyert el, mint a Szabadság híd rekonstrukciója, az M6-os autópálya Szekszárd, Bóly és Pécs közötti szakaszának építése és karbantartása, a győri, a soproni és a salgótarjáni útfelújítások, vagy éppen a veszprémi, a debreceni, valamint az őrbottyáni átfogó csatornázási munkálatok.
A cégnek és elnökének neve a szombathelyiek számára ráadásul nemcsak a Zanati úton végzett munkáról, hanem a Falco-Szolnok kosárlabda bajnoki döntőről is ismerős lehet. Nyerges ugyanis ügyvezető igazgatója az utóbbi két esztendőben látványosan, nem kevés pénzből megerősödött Olaj KK gárdájának. Szolnok fideszes polgármestere, Szalay Ferenc pedig amellett, hogy a kosárszövetség elnöke, úgy tűnik, az autópályák ügyében
is komoly lobbierővel bír. S csakhogy a végére is hagyjunk vasi szálat: a Közgép a Magyar Aszfalttal közösen nemrég nyerte el az M86-os főút 2012.06.11. 07:48Autópályákat tervez a kormány - győzött a zalai lobbi?
/ közélet 5 hsz. 2 kapcs. /Rábafüzestől Veszprémen át Szolnokig haladna az M8-as, a 86-osból autóút lenne. 15 éves tervről van szó.
Szombathely és Vát közötti, 9 kilométeres szakaszának megépítését, potom 7 milliárd forintért. 2012.05.03. 13:52Folytatódik a 86-os építése
/ közélet 28 hsz. 7 kapcs. /A NIF Zrt. közleménye szerint két év múlva készül el a Szombathely és Vát közti szakasz. A munkát egy konzorcium nyerte el.