NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Közélet

Százmilliókat költenek Facebook-hirdetésre a politikusok, Ungár Péter is benne van a TOP 10-ben

565 millió forintot égettek el összesen, Ungár egyedül közel 10 milliót.

2019 tavaszától idén szeptemberig 565 millió forintot költöttek el a politikusok a Facebookon a személyes oldalukon - írja tényfeltáró cikklében az Átlátszó .

A portál csak a személyes oldalakra koncentrált, mivel a pártok, a helyi pártcsoportok, a háttérszervezetek olyan bonyolult rendszert alkotnak, hogy annak feltérképezési és hirdetési tevékenysége kibogozhatatlan. Legalábbis annak, akinek korlátozottak az erőforrásai.

Így az országos politikusokra koncentráltak. Ide sorolták a parlamentben ülőket és az oda igyekvőket, tehát a jelenlegi képviselőket, az előválasztáson résztvevőket, és amennyiben tudták, úgy az ellenzéki körzetek fideszes indulóit, illetve, ahol a Fidesz cserélt, az új aspiránst.

Nem a fideszes politikusok hirdetnek legtöbbet

Országos politikusnak tartják még a kormánytagokat (minisztereket és államtitkárokat), akik közülük nem valódi politikus, szakmai, háttér feladatot lát el, az nincs is fenn hivatalos oldallal a Facebookon. Idesoroltuk még az EP-képviselőket, a megyei jogú városok és a fővárosi kerületek polgármestereit.

Így is több száz politikust kellett ellenőrizni, és végül közel ötszáznak a hirdetési fiókját egyenként megnézni, a 2019 tavaszától idén szeptemberig tartó időszakban. A mintánkban szereplő 463 politikusból 149 tartozik a kormánypártokhoz, a többi ellenzéki vagy független.

Ismét hangsúlyozni kell, hogy a Facebook-költéseknek csak egyetlen szeletét nézték meg alaposabban, sem a pártoldalakra fordított összegeket nem összesítettük, sem azt, hogy a frakciók mennyit költöttek a Facebookon.

Azt lehetne várni, hogy a Fidesz tarol ezen a felületen is, és számolatlanul önti a pénzt a Facebookba. Ehhez képest a legnagyobb költők listáján csak negyedik a legtöbbet költő fideszes, Kocsis Máté parlamenti frakcióvezető. A listát Karácsony Gergely főpolgármester, miniszterelnök-jelölt vezeti, őt követi a DK kormányfőjelöltje, Dobrev Klára.

Számunkra kifejezetten érdekes, hogy a TOP 10-ben ott van Ungár Péter LPM-s országgyűlési képviselő, aki a szombathelyi választókerület egyik előválasztási jelöltje, és az utóbbi hónapokban kifejezetten sokat szerepelt a helyi politikában.

Az Átlátszó azt írja, Ungár Péter nem csak a szombathelyi előválasztáson való indulása miatt költött rengeteget az oldalára, hanem igyekezett eleve egy nagy követőtáború felületet létrehozni.

Hozzá kell tenni azért, hogy az elemzés 2019 tavaszától indul, és közben volt egy önkormányzati választás is. Az ellenzéki politikusoknak pedig jóval kevesebb médiafelület áll rendelkezésükre, mint a kormánypárthoz tartozóknak.

Czeglédy Csaba, Szombathely másik előválasztási jelöltje is jelen van a Facebookon, az adatok szerint azonban ő nem költött annyit reklámokra, hogy bejusson a TOP 10-be.

Magyar választási Facebook-térkép

Az Átlátszó térképre rakta az egyes választókerületek képviselőinek, és az előválasztáson induló politikusoknak a Facebook-költéseit. Látható, hogy egyes helyeken nagy költségvetésű hirdetési háború bontakozott ki, máshol meg szó szerint semmi.

Jól látható, hogy Vas megye 1-es választókerülete (Szombathely és 11 környező település) azok közé a körzetek közé tartozik, ahol sokat költenek a politikusok a Facebookon.

Világosan látszik, hogy ahol éles az előválasztási harc, ahol országos politikusok is érintve vannak, és ahol az ellenoldal politikusai megjelennek a Facebookon, ott elindul a költekezés.

A szeptember eleji adatok szerint 2019 tavaszától Szombathelyen 10 millió 380 ezer forintot költöttek politikusok személyes Facebook-hirdetésekre, ennek azonban a nagy részét Ungár teljesítette.

Az Átlátszó elemzése szerint azonban

a Facebook-hirdetéseknek semmi hasznuk sincs.

Ehhez a polgármesterek közösségi médiás tevékenységét vizsgálták meg. A polgármesterek választását össze lehet hasonlítani a facebookos tevékenységükkel, és így kimutatható, hogy a közösségi oldal hirdetései hatással voltak-e a választási eredményekre.

Nemény András, Szombathely polgármestere 765 ezer forintot költött Facebook-hirdetésre.

Az Átlátszó adatai alapján a legnagyobb aránnyal megválasztott Tóth József szocialista angyalföldi polgármester 37 ezer forintot fordított Facebook-hirdetésre két év alatt. Ennél is kevesebbet költött, konkrétan semmit az újrázó fideszes ötödik kerületi Szentgyörgyvölgyi Péter, a székesfehérvári Cser-Palkovics András, az elhunyt főnöke helyébe lépő Horváth Tamás rákosmenti alpolgármester és az egyáltalán nem fideszes Kőbányán posztját megőrző D. Kovács Róbert.

Ők ugyan hivatalban lévő városvezetők voltak, de a kihívóknál sem látható összefüggés a facebookos pénzszórás és az eredmény közt.

Az adatokból az létszik, hogy

a választókra a Facebookon keresztül nem, vagy csak alig lehet hatni.

Ennek ellenére azóta is öntik a pénzt a politikusok a Facebookba.

Hozzászólások (4)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

győzelem: B*rz*l*m *z * tr*g*d**! N*m sz*b*dn* *ly*nn*k m*gt*rt*nn**. *t *...
Közutas dolgozó vesztette életét az M1-esen, miután egy bolgár kamion csapódott be a munkaterületre
lights: N*m *rt*m, h*gy *gy sz*m*ly*s v*l*m*ny*n (-*k*n), h*gy l*h*t *nn...
„Aki nincsen beoltva és kórházba került, még ki is fizettetném vele az ellátást”
Franko: Sz*rm*n,b*t* v*gy...
Eladó Kőszeg egyik kultikus étterme
Franko: *z *ly*n *st*b* ny*nyàk *lm*h*tn*k * b*d*s p*csàb* * sz*rm*nn*l ...
„Aki nincsen beoltva és kórházba került, még ki is fizettetném vele az ellátást”
duehebdud: *n *rr* * f*lmr* v*r*k, *m* f*ld*lg*zz* * j*l*nl*g* m*ff** *ll*m...
Politikai film készül a taxisblokádról is