NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Életmód

Magához láncolta Amerika nőit az új közösségi oldal

Bizony, nem a Facebook az internet utolsó nagy zászlóshajója: a Pinterest a semmiből lett havi 11 milliós látogatottságú oldal - főleg a lányok és asszonyok kedvence. Na de miért?

Mielőtt felelnénk a kérdésre, lepődjünk meg számokon. Az internet történelmében ugyanis nem volt még egy olyan website, ami olyan sebesen lépte volna át a tízmilliós látogatószámot, mint a Pinterest: 2011 májusában még havi 500 ezer körül volt ez a szám (összehasonlításképpen: ennyi ma a HVG Online vagy a Nők Lapja Café látogatottsága), szeptemberre már átlépték a 2 milliót, ez év februárjában pedig 16,23 milliós havi egyedi látogatóig szökött ez az érték. Szeptembertől februárig ez több mint 800 százalékos növekedés - ilyen süvöltő kezdeti sikert még senki nem mondhatott magáénak, sem a Facebook, sem a Google vagy a Twitter, tényleg senki.

Mit tud ez, mégis, mit tud ez?

A pin (gombostű) és az interest (érdeklődés) szavakból összenőtt nevű Pinterest tulajdonképpen egy személyre szabott, virtuális üzenőfal vagy hirdetőtábla: a felhasználók kedvenc webhelyeik címeit egy kép kíséretében, témák szerint "felszúrhatják" ide, pont úgy, ahogyan egy kisiskolás teszi az íróasztaal fölé elhelyezett parafalapra, vagy ahogyan egy irodista felragasztja az aznapi teendőit egy cetli formájában a monitorra, hogy el ne felejtse őket.

Elmagyarázza nekünk

De még közelebbi hasonlat a könyvjelző, pláne, hogy ez már az internetes szóhasználatban is régóta élő fogalom: sokan a böngészőjükbe eleve elmentik kedvenc oldalaikat (könyvjelzőket, ún. boomark okat hoznak létre), hogy ne kelljen újra és újra bepötyörészni azok címét - csak egy klikk, és már ott is vannak. A Pinterest, ha úgy tetszik, ennek a színes-szagos, jól kinéző, tetszetős, vidám verziója.

Gyűjtögető életmód - online

A működési elv tehát úgy néz ki, hogy van egy listánk, ahová mondjuk a nappalinkba kinézett bútorokat gyűjtjük, egy másik, ahová kedvenc autós oldalainkat, egy harmadik, ahova recepteket, és így tovább. Ezeket aztán mások is továbboszthatják, kommentelhetik.

A dolgok, amiket összegyűjt az ember, sokat elárulnak róla. Szerettük volna ezt az élményt felvinni a netre

- nyilatkozta korábban Ben Silbermann, a Pinterest alapítója.

Rajtunk áll, hogy valamelyik hobbinkat akarjuk a nagy nyilvánosság elé tárni, vagy olyan tárgyakat rendezünk virtuálisan egy pakkba, amiket majd meg szeretnénk vásárolni. Vagy kedvenc könyveinket csoportosítjuk. Vagy az inspirációinkat. Akármit. Sőt, van, aki az esküvői előkészületeihez válogat itt magának okosságokat, mások az otthon elkészíthető, kreatív DIY-cuccokat szedik csokorba - semmi nincs megkötve. Mindezt ráadásul egyetlen mozdulattal megtehetjük - ha járunk valamerre a weben, és megtetszik valami, a "pin it" gombbal már bökhetjük is ki a falunkra.

Így néz ki Nina Garcia pinboardja (Fotó: Mashable)
fotó: Mashable

Okkal fogalmazódik meg a kérdés: hogy lehet, hogy ez az elsőre bagatellnek hangzó funkció ekkora érdeklődést váltott ki? Miért talált be ennyire - hogy befektetők még 37 millió dollárt is belenyomtak? És hogy a Time szerint ott van a tavalyi 50 legjobb weboldal között? Mi a titka?

A válasz valójában kézenfekvőbb, mint gondolnánk. Az ember ma leginkább úgy fogyasztja a weben a tartalmat, hogy az egyszerűséget és a képeket keresi - és a Pinterest ezeket maradéktalanul hozza. Plusz, ahogy a Webisztán bloggere is fogalmaz : az ember helyett az ember ízlésére helyeződik át a hangsúly, ezt pedig képek tudják kifejezni a leginkább, és

épp az ízlés meg a fotók viszik el a tartalmat a divat, a dizájn, öltözködés, az ételek és épületek felé, ami pedig nagyobb százalékban vonzza a fiatal nőket, mint a redditelő geekeket.

És itt el is érkeztünk ahhoz az izgalmas adathoz, hogy a Pinterestet főként a nőkhöz kötik: az amerikai felhasználók 83 százaléka a gyengébbik nem tagjai közül kerülnek ki, egy másik adat szerint pedig az oldalon a Facebook-lájk gombot nyomogatók 97 százaléka is nő, asszony, lány, anya, leányanya.

De ne essünk csapdába: a Pinterest nem csak nekik lett kitalálva. Mi csak annyit tudunk javasolni: tegyenek vele egy próbát - de vigyázat, mert egyáltalán nem nehéz a rabjává válni.

Hozzászólások (1)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

repce: * h*zz*sz*l*s*k t*bbs*g* *rr*l sz*l, h*gy n*m v*gy*nk sz*b*lyk*v...
Boldog-boldogtalan sárga villogót használ, itt vannak például a csomagszállítók
eheti: K*r h*gy * n*gy *rd*kl*d*sr* sz*m*t t*rt* h*t*p*t* *t*n* f*lk*rd...
Ungár Péter: Ma kiderül, hogy a Fidesznek fontosabbak-e a zalaegerszegi emberek, mint a szombathelyiek
mape55: *g*n v*n n*k*k b*szm*g*ll*, cs*k *pp *tt p*rk*l s*k gy*k*r, m*g ...
Boldog-boldogtalan sárga villogót használ, itt vannak például a csomagszállítók
Paulus_Maior: „v*ssz* t*d*nk t*rn* * m*gsz*k*tt *l*t*nkh*z” T* *g*sz b*zt*s....
Gulyás: június elejére „vissza tudunk térni a megszokott életünkhöz”
elbandi: h*t h* k*ll 23. *lt*s *kk*r *z *s j*h*t. *nk*bb *z m*nt * k*v*d....
Pfizer-vezető: Valószínűleg szükség lesz egy harmadik oltásra