NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Tech

A Photoshoppal csak az önjelölt, egyperces művészek érkeznek futószalagon

Az egyedi alkotásokhoz mindig kell egy kis plusz, amitől az alkotó munkája kitünhet a többi közül. Bonyhádi Károly grafikussal beezélgettünk.

Nagyon sokszor hallani vagy olvasni egy fotó kapcsán pejoratív jelzőként azt, hogy "fotosoppolt". Ezt a kommentet megkaphatja egy nyilvánvalóan nem a valóságot ábrázoló "túl jól sikerült" divatfotó vagy egy már-már valószerűtlennek tűnő, de amúgy manipulálatlan felvétel is. Ez az újabban sűrűn osztogatott jelző sokszor méltatlanul kapja negatív előjelét, ugyanis a Photoshop alapvetően egy kiváló grafikus alkalmazás, amely nem véletlenül lett vezető szoftver a digitális képalkotásban, a fotós utómunkában, a grafikában és még sok-sok területen. Bonyhádi Károly grafikus segítségével jártuk körbe a témát.

Bonyhádi Károly fénykép helyett inkább digitális képnek szereti hívni a ma készült fotókat
fotó: Mészáros Zsolt

A Sztálin mellől eltűntetett emberek és az aránytalan modellek

Ma is erősen él még a tudat az emberekben, hogy a fotó dokumentum, a fotográfián megjelenő kép azonos a valósággal. Ez az állítás nemhogy a digitális fényképezés esetében, de már az analóg fotográfia korában sem állta meg teljesen a helyét. A hagyományos, filmre készült fotókat is retusálták, nem egyszer manipulálták. Mára közismert például, hogy a Sztálinról és a közelében álló emberekről készült képekről rendre leretusáltak valakit, amint kikerüllt a "nagy ember" bizalmi köréből. Sok-sok más hasonló példa létezik.

Így tűntek el régen a nem kívánt emberek a fotókról
fotó: wikipedia

Mindenféle képi beavatkozás manipuláció? Egyszerű fotográfiai eszközökkel, már a felvétel exponálásakkor is nagymértékben befolyásolhatjuk a létrehozandó képmás milyenségét. Világítással ráncokat tüntethetünk el, modellünk helyes szögből való fotózásával kiemelhetjük alakját, vagy akár el is rejthetjük előnytelen vonalait.

Így gyakorlatilag „előre retusál” a fotós (photoshop használat nélkül is) – ezzel vajon meghamisítja a valóságot? Sok ilyen kérdésre sok megközelítésből érkezhet sokféle válasz. A számítógépen való utómunka, képretus alapszabálya, hogy lehetőleg csak olyan módon változtasson a digitális felvételeken amit hagyományos fotográfiai eszközökkel is el lehetne érni. A test geometriájába való durva belenyúlással például csúnyán mellé lehet lőni.

A két képen ugyanaz a hölgy látható - jobbra a megjelent, túlszerkesztett kép
fotó:

A sajtófotó műfajától idegen az utólagos beavatkozás, jellemzően csak a színek és tónusok változtatása megengedett, mert a dokumentáció a lényeg. Színvonalas természettudományos szaklapokban is csak bizonyíthatóan manipulálatlan felvételek jelenhetnek meg. Korábban, az analóg fényképezés idejében az újság határozta meg a képkivágást, de a digitális képek esetén már a fotós is lehet képszerkesztő. Mára a Photoshop már nem csak grafikai, hanem fotós eszközzé is vált.

A Photoshop, mint eszköz a művészek kezében

A Photoshop ma mindenkinek rendelkezésére állhat, ezzel egy olyan kreatív eszközt kaphattunk, amely felszabadítja a végtelen grafikai lehetőségek tárházát. Egyszerűen kiszélesedik az alkotó technikai lehetősége, festhet pixelről-pixelre tollal, vegyítheti, cserélheti a technikákat, nagyfokú szabadságot kap, semmi nem állhat fantáziájának útjába. Míg a hagyományos eszközökkel egy-egy újabb variáns elkészítéséhez szűkre szabottak a lehetőségek, addig a digitális technika jóvoltából milliónyi variáció közül találhatjuk meg a számunkra legmegfelelőbbet.

És ez csak egy példa a sok variáció, döntéshelyzet közül
fotó:

Ez persze egy időigényes fáradságos munkamódszer, amely állandó döntéshozatalra kárhoztat, hiszen párhuzamosan rengeteg jó végeredmény létezhet, olyanok is, amelyekre korábban nem is gondolt a fotós vagy a grafikus. Ez persze nem azt jelenti, hogy a gép végzi el helyettük az alkotást, csupán a folyamat fordítottan működik. Amíg a hagyományos alkotásnál az ember kigondol valamit és azt megvalósítja, addig a digitális technika használata közben újabb és újabb megoldások állnak elő. Ezek az új lehetőségek így már nem csak a készülő képet építik, hanem az alkotó eddigi eszköztárát is folyamatosan bővítik. Egy pont után, már szinte a kép önmagát csinálja, bár a döntés mindvégig a művész kezében van.

A művészek és a digitális művészek

A tervezési munkát, a vázlatok elkészítését érdemes papíron elkezdeni. A gondolatok így közvetlenül a lapon jelennek meg egy ceruza közvetítésével. A folyamat sokkal szárnyalóbb mintha rögtön számítógépet vennék igénybe. Az ember ahogy a papíron rajzol, folyamatosan kommunikál a látvánnyal. Húz egy vonalat, létrejön egy forma amiről rögtön beugorhat a következő asszociáció – az egész nagyon gyors és kreatív.

Persze lehet rajzolni számítógépen is – Egy kép hagyományos képzőművészeti eszközökkel való létrehozásához meg kell tanulni rajzolni. A Photoshop esetében ismerni kell a technológiai hátteret, meg kell tanulni „számítógépül”. Vegyíthetjük is a hagyományos és digitális munkamódszereket, amikor rajzpad segítségével digitálisan rajzolunk közvetlenül a számítógépünkön. Gyakoribb viszont ma még, hogy a művész papíron elkészíti a vázlatát, majd azt digitalizálva folytatja a különféle finomhangolásokat vagy akár teljes tartalmi változtatásokat a számítógépén...

Ismerünk művészeket, akik a Photoshop kezelésének alapos elsajátításával hoznak létre fotókból olyan alkotásokat, amelyek már túlmutatnak egy gyakorlott felhasználó teljesítményén és valódi művészi értékkel bírnak. Mint Erik Johansson munkái:

Erik Johansson egyik ismert munkája
fotó: Erik Johansson

Lehet, hogy közülük sokan nem tudnának hagyományos eszközökkel olyat alkotni, amiket a számítógépen hoznak létre. Ezzel nincs semmi baj, ez is már műfaj, egy művészeti ág, akár galériák falán is megjelenhetnek.

Van, hogy materiálisan sosem születik meg egy alkotás, mégis sokakhoz eljut

Digitális korunkban, képeink valójában csak számsorok, munkánk közben azokkal – anyagi értelemben – nem is találkozhatunk. Amíg nincsenek kinyomtatva, addig képeink fizikai valójukban nem is léteznek – az egész folyamat virtuális térben mozog. A ma készülő digitális fotók zöménél nincs is szükségünk printelésre, hiszen a végcél a monitoron, laptopon, tabletten, okostelefonon való megjelenés, ami az internet közvetítésével akár többmillió felhasználóhoz is eljuthat.

Egyszer talán eljön az az idő is, amikor digitális kijelzők lesznek a galériákban
fotó: today.com

De nem kell a művészeti alkotásokig menni. Ma például jóval kevesebb a nyomdában készülő meghívó. A grafikai tervezést ugyanúgy el kell készíteni (ha nem tudja le a megrendelő egy facebook esemény meghívójaként) és a kész terv csak digitális formában kel útra, emailek mellékleteként. Ez nem csak a gyorsaság és a költséghatékonyság miatt van (posta és nyomdaköltség megspórolása), de a kor kommunikációs mintái is ezt erősítik. Számosan „síratják” a nyomtatott világ térvesztését, főleg azok akik ebben nőttek fel. Ahogy a könyvkiadók is búcsúztatják a Guttenberg-galaxist vagy a sajtó a nyomtatott lapokat.

Többféle eszközön is működnie kell ugyanannak a tartalomnak
fotó:

Mára a tipográfia is változások elött áll, a sokféle megjelenítő eszköz (számítógép, telefon, tablet) miatt kell régi aranyszabályokat kell feladnia, hogy a vizuális élmény ne csorbuljon. Az ezidáig patikamérlegen kiegyensúlyozott minimalista tipográfiai stílusnak, amely a statikus nyomtatott oldalakon eddig kifogástalanul működött; különböző méretű mobil kijelzőn, fekvő és álló képarányban is egyaránt működőképesnek kellett maradnia.

Eljön még a Photoshop-művészet kora? Mindenki lehet művész?

A fotózásnál nem elég ismerni a fényképezőgépet, a kompozíciós készségen és a témaérzékenységen múlik a képek nagy része. Ha a grafikus szoftverek nyújtotta, gép által felkínált kreativitásból, az interneten elérhető kész grafikai sablonokból építkezik valaki, akkor ugyanazt a végeredményt kapja Szombathelytől Új-Zélandig, ahogyan azt az így készített munkák tömkelege illusztrálja. Hozzá kell tenni: önmagában az üdvözlendő, hogy mára sokan előképzettség nélkül, csupán a programok ismeretével el tudnak készíteni különféle grafikai munkákat, de ettől ők még nem válnak automatikusan grafikusokká.

A grafikai ismereteket elsősorban művészeti iskolákban lehet megszerezni. Szombathelyen a Művészeti Szakközépiskolában lassan huszonöt éve folyik grafikus képzés. A tanulók a manuális alapok megszerzését követően ülhetnek számítógép elé, ahol gyakorlati feladatok mentén sajátíthatják el a tervezői ismereteket. Míg a kilencvenes években kuriózum volt az iskolában egy számítógép grafikai szoftverekkel, addig a szakon, mint a tervezőgrafika szakmában mára mindenki, zömében számítógépen dolgozik.

Egy amerikai gimnázium egyik osztályterme iMac gépekkel - Magyarországon még nincs túl sok ilyen, de azért akad
fotó:

Photoshop és más grafikus szoftverek oktatása közvetlenül nem része a tanmenetnek, de hála a digitális korba születettek „genetikus” számítógépes fogékonyságának, a tervezési feladatok elvégzése során szerzett tapasztalatoknak, és egy kis tanári segítségnek, az itt töltött évek alatt ezek a programok is bekerülhetnek a diákok művészi eszköztárába.

Akármerre is tart a digitalizálódás, kizárólag szoftverismerettel csak az önjelölt, egyperces „művészek” érkeznek futószalagon. Ma a Photoshop-használók és a filterek korában – talán még inkább mint korábban – mindig is szükséges az a plusz, legyen az fotó vagy grafika, amit csak az emberi kreativitás tud hozzátenni egy alkotáshoz.

Hozzászólások (0)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

miki1950 : *zt k*tsz*r *s m*g f*gj*k g*nd*ln*, m*rt *nn*k n*gy * r*z*k*j* *...
Pálinkás József új pártja is részt vesz az ellenzéki előválasztáson
miki1950 : L*t*d? V*n *k* *rt*tt*. ...
Amikor a veszélyhelyzet előhozza a rendőrből a jogsértőt
Katka: N*m k*ll *hh*z S*s *tc**n*k l*nn*, s*jn*s!...
Olvasónk szerint medvék garázdálkodnak Szombathelyen
Katka: H*gy j*n *z *z *mb*r *hh*z h*gy *ly*n*k*t *rj*n?...
Nagyon megviseli Törőcsik Marit a bezártság
Katka: M*st n*gy*n m*ll* ny*lt*l! M* v*lt * g*nd*d *z *ls* h*zz*sz*l*s...
Nagyon megviseli Törőcsik Marit a bezártság