NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Hasznos

Autósok és gyalogosok anyáznak, a biciklisek meg jól visszaanyáznak, de kinek és mikor van igaza? (Javítva)

Bemutatjuk, mi az öt leggyakoribb tévhit a kerékpáros KRESZ-szel kapcsolatban.

Hiába, hogy a KRESZ egy nagyon konkrét és pontos szabályzat, ami a közlekedés minden apró részletére kitér, kicsit mindannyian úgy vagyunk vele, mint a tízparancsolattal. Nem nagyon vitatjuk a tartalmát, de azért szeretjük személyre szabni.

A legjobb példa erre a KRESZ villamosokra vonatkozó része. A vidékiek azt hiszik, a pestiek sokkal jobban tudják, mikor van elsőbbségük a nagy sárga kukaccal szemben, a pestiek viszont mind azt mondják, csak annyit kell megjegyezni, hogy MINDIG a villamosnak van elsőbbsége.

A KRESZ részletesen tárgyalja és szabályozza a kerékpáros közlekedést is, de tegyük kezünket a szívünkre: ebből majdnem mindenki karót kapna.

Ennek oka pedig az, hogy nem gyakoroljuk nap mint nap. Az autósokra vonatkozó szabályokat legkésőbb a forgalmi vizsgáig jól megtanuljuk, hisz enélkül kamikáze-pilótákként rongyolnánk bele a forgalomba és utána is akárhányszor autóba ülünk, épp gyakorlunk.

A kerékpározáshoz ezzel szemben nem kötelező KRESZ vizsgát tenni.

Pedig nem ártana.

A KRESZ teljes kerékpáros közlekedésre vonatkozó részének megtanulásához több idő kell majd, mint egy cikk elolvasása, de aki már nagyjából képben van vele, annak segíthet a most következő tévhitoszlató lista.

Figyelem! Nem csak kerékpárosoknak, autósoknak és gyalogosoknak is erősen ajánlott.

1. Nem minden esetben tilos járdán tekerni

Igaz, hogy rengeteg bringást hidegen hagy, hogy a járda alapvetően a gyalogosok terepe, de az is igaz, hogy vannak olyan veszélyes útszakaszok, ahol csak a szuicid hajlamúak tekernek az autósok között. A gyalogosoknak azonban nem minden esetben van igazuk, mikor finoman szólva az anyukájukba küldik a mellettük elhaladó biciklist.

Ott, ahol nincs kerékpáros közlekedésre alkalmas úttest – tehát kerékpárút, gyalogos és kerékpárút, kijelölt kerékpársáv, illetve az autóút több párhuzamos sávból áll – a járdán is lehet tekerni. Természetesen ennek is vannak szabályai. A gyalogosok zavarása nélkül, legfeljebb 10 kilométer per órával.

Erre nagyon jó példa Szombathelyen a Petőfi utca.

Helyesbítés:

A többsávos út önmagában még nem jelenti, hogy alkalmatlan lenne kerékpározásra, így a törvény szerint nem következik belőle, hogy itt lehet a járdán kerékpározni.

Továbbá az sem jogosítja fel a kerékpárosokat a járdán közlekedésre, ha ki vannak tiltva az úttestről, így tehát tévesen írtuk cikkünkben, hogy a Petőfi utcában szabad a járdán tekerni.

Ugyanakkor továbbra sem igaz az, hogy csak 12 évét be nem töltött személy közlekedhet a járdán.

"Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni."

A Petőfi utca több sávos, cserébe viszont kerékpározásra alkalmas út sincs.
fotó: Kovács Dávid

2. Egymás mellett is lehet biciklizni

Sokan azt hiszik, hogy egymás mellett is lehet tekerni, mivel még ketten együtt sincsenek olyan szélesek, mint mondjuk egy teherautó és hát azt is meg lehet előzni.

A KRESZ viszont egyetlen esetben engedélyezi csak, hogy több biciklis egymás mellett haladjon, mégpedig az önálló kerékpárúton.

Lakott területen belül és kívül is szabálytalan.
fotó: KRESZ teszt képes anyag

Ehhez a tévhithez hozzá kell még tenni, hogy mikor azt látjuk, hogy egy gyerek bal oldalán teker az apja vagy anyja, nem biztos, hogy tudatlanságból teszi. Sok autós szarik rá, hogy előzésnél betartsa a biztonságos távolságot, a szülő pedig emiatt sorol be szándékosan gyermeke és az autók közé.

3. A bicikliutak irányának betartása fakultatív

Habár minden kerékpárútnak van kijelölt menetiránya, – függetlenül attól, hogy az úttest jobb és bal oldalán párhuzamosan húzódnak, vagy önállóan kétirányú kerékpárútról van szó – de sokan azt hiszik, hogy ez inkább csak amolyan ajánlott menetirány.

„Úgyis bicikliseknek van fenntartva az út, akkor meg nem mindegy, melyik irányba közlekedem?” – gondolhatják sokan.

Nem mindegy, mivel egyrészt sok kerékpárút mellett gyalogos járda is van, ahonnan a gyalog közlekedők könnyedén átkóricálhatnak a sárga vonalon, az ő kikerülésüket pedig nagyban nehezíti, ha még a bringások is összevissza mennek.

Másrészt sokan úgy biciklisek, ahogy mások vasárnapi sofőrök. Bizonytalanul ülnek a nyeregben, lassúak, nem szokták a forgalmat, nem képesek kitérő manővereket végre hajtani, és nem olyan jók a reflexeik. Őket is veszélyeztetjük akkor, mikor fittyet hányunk a menetirányra.

Ez a probléma Szombathelyen például a Paragvárin nagyon jellemző.

A Paragvárin sok biciklis azon az oldalon közlekedik, ahol épp kényelmesebb neki
fotó: Mészáros Zsolt

4. Biciklivel az egyirányúba is be lehet hajtani szemből

Hiába tűnik magától értetődőnek, hogy a kötelező menetirány a kerékpárosokra is vonatkozik, sokan – szintén a kerékpározás adta karcsúságból kiindulva – úgy vannak vele, hogy úgyis elférnek majd az autósok mellett.

Ez azonban baromi veszélyes, mert bármi történhet, ami miatt a sofőr elrántja a kormányt és még a leggyakorlottabb biciklis sem lehet biztos benne, hogy nem veszti el egyensúlyát és bukik a szemből érkező autó alá.

Ahogy eddig, úgy természetesen itt is van kivétel, de ezt táblával jelzik is.

5. A szaggatott sárga felfestésen ugyanolyan elsőbbség illeti a biciklist, mint a zebrán a gyalogost

A köznyelvben a sárga négyzetek párhuzamos felfestését úgy hívják, hogy biciklis zebra, de ez a név becsapós. A zebrán mindig a gyalogosnak van elsőbbsége, kivéve, ha gyalogátkelő lámpa ezt szabályozza, a „biciklis zebrán” viszont nem mindig van elsőbbsége a bringásnak.

Ezek a felfestések a KRESZ szerint úgy működnek, mint egy sima autós kereszteződés, ugyanazok az elsőbbségadási szabályok vonatkoznak rájuk.

Ezekről a sárga felfestésekről van szó.
fotó: KRESZ teszt képes anyag

Ha tehát a bicikliút autóutat keresztez és ezt ilyen sárga felfestés jelzi, figyelni kell a közlekedési táblákra. Ha a kerékpáros látja a fejtetőre állított piroskeretes piramist, neki van elsőbbségadási kötelezettsége, ha az autós, akkor értelemszerűen neki.

Külön figyelni kell arra, hogy pont, mint az autós kereszteződéseknél, az autós-kerékpáros kereszteződéseknél is érvényben lehet a jobbkézszabály. Ebben az esetben nem autósnak, vagy kerékpárosnak van elsőbbsége, hanem a jobbról érkezőnek, legyen az két-, három-, vagy négykerekű.

Hozzászólások (47)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

miki1950 : K*n*k * m*gb*z*s*b*l *s m*ly*n c*lb*l? M*nth* n*m *sm*rn* *z *l...
Egységes ellenzék: Kövér a szolgálatok alkotmányos kötelességének megszegésére buzdított – Távozzon tisztségéből
Sanca: M*r n*gy*n n*gy * b*j!!! *z *ssz*s m*gh*ly*l?Gr*z b*z*rt v*gy m...
Kövér nemzetbiztonsági veszélyként beszélt az ellenzékről
iszek: L*gt*bb * f*l*s*gf*gg*......
Magyarország a „függők” országa
Sanca: N*l*nk * c*v*db*n *lh*nyt*kh*z *zt *s h*zz*v*tt*k *k* m*rc**sb*...
Milyen lenne az átoltottság, ha nem lennének közösségi oldalak és véleményvezérek?
miki1950 : T*lt*sz b*z*ny ,m*rt *tt *s * f**ll*ns*gn*k *z *ll*nz*k*t j*l*l...
Kövér nemzetbiztonsági veszélyként beszélt az ellenzékről