NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Kultúra

Megint egy bosszútörténet? Na de milyen! - Harry Brown (filmajánló)

Ami ebben a 2009-ben készült angol akciós drámában a vásznon látható, az idén augusztusban London utcáin meg is történt. Az élet utánozza az életet utánzó művészetet...

Korántsem állítom, hogy a Savaria Moziban futó Harry Brown rendezője, Daniel Barber valamiféle próféta lenne. Aki kicsit is figyeli a jóléti-fogyasztói államok vergődését és kapkodását az állandósuló gazdasági krízis feszültségei és a nyomában leépülő közszolgáltatások, a bevándorlás és a közösségi értékek, kötelékek leromlása által gerjesztett többszörös csapdahelyzetben, annak nem volt meglepetés, ami a nyáron Londonban berobbant. A film talán legnagyobb erénye éppen annak a nyugtalanságnak és nihilnek a hátborzongató megidézése, ami Európa megannyi (kül)városában mára a mindennapok kereteit adja.

Magyar feliratos előzetes az akciós szocio-thrillerhez

A francia A gyűlölet óta nem láttunk annyira hitelesen megidézett külvárost, mint ennek a filmnek a jeleneteiben. A szürke betonkaszárnyákra emlékeztető lakótelepekkel és graffitikkel telefújt falakkal, a szemetes utcákkal és vizeletszagú aluljárókkal. És a jellegzetes figurákkal: a segélyen élő babakocsis kismamákkal, a suliból lógó kiskamaszokkal, a megtört és bizalmatlan nyugdíjasokkal. Meg persze a munka és normális család nélkül a nihilbe, drogba, erőszakba és promiszkuitásba alámerülő fiatalok hordákra emlékeztető harsány csoportjaival.

Utóbbi két csoport néhány képviselője között robban ki az a konfliktus, amely a torontói direktor dolgozatának alapját képezi. Harry, az Észak-Írországban szolgált veterán tengerészgyalogos ( Michael Caine ) a történet elején veszti el a kitartó kórházi látogatásairól már régóta mit sem tudó feleségét. (A film legszívbemarkolóbb snittjei az asszony új, és a gyermekük régi sírjához kilátogató férfiről készültek.) Az élethez tartásán és józan eszén kívül egyetlen dolog köti - a Leonard barátjával ( David Bradley ) csendben sakkozgatva és sörözgetve eltöltött kocsmai esték.

A legijesztőbb zombi a Harry útjába kerülők közül (Sean Harris)
fotó: Internet

A lakótelephez közeli aluljáróban tanyázó galeri és Leonard között régebbre visszanyúló ellentét van. Amikor a banda majdnem rágyújtja az öregre a lakását, a férfi kétségbeesett akcióra szánja el magát, ám ráfizet. A balladisztikus kihagyásokkal sejtetett tragédia másnapján a rendőrség elgyötört tekintetű nyomozónője ( Emily Mortimer ) és társa viszik meg a hírt Harrynek barátja bestiális meggyilkolásáról.

Business as usual?

A film ettől a ponttól nagyjából olyan, mintha a forgatókönyvírók ügyesen kombinálták volna Clint Eastwood nagyszerű Gran Torinó-ját és Charles Bronson alapműnek számító, 1974-es Bosszúvágy-át . A jó szándékú rendőrnő az igazságszolgáltatás fontolgatásainak és rugalmatlanságainak darálójába kerülve hiába sejti meg a férfiben a magány és az elkeseredettség miatt beinduló elemi erejű felháborodást meg annak várható következményeit. Sem ezt, sem az állami erőszak brutális és elhibázott akcióját sem fogja tudni befolyásolni...

Harry a felesége kedvéért egykor elfogadott békés, polgári külsőt komoly belső küzdelem után lépésről lépésre veti le. Kezdetben tétova akcióba kezd: első áldozata még akár önvédelemnek is minősíthető. De aztán egyre tudatosabban és precízebben tervezi meg a környéket eluraló és semmilyen normát, korlátot nem ismerő banda tagjainak levadászását. Amivel viszont Harry sem számol, az az utcai dílerek és hőzöngő srácok mögött álló sokkal keményebb hátország.

A bosszú nyugdíjas angyala éjszakai műszakban, terepen (Michael Caine)
fotó: Internet

Miközben a saját nyavalyáival és korával is küzdő veterán harcosból lassan, de biztosan a bosszú külvárosi angyala lesz, a néző végig nézhet pár, az akciófilmekből jól ismert koreográfiájú jelenetet. A lesben állástól a megtévesztéses és vakmerő rajtaütésen át a kíméletlen vallatásig. Harry káosz elleni magánháborúja belekeveredik a rendőrség rendteremtő akciójával induló lázadás zűrzavarába. Ahol már minden megtörténhet. Ahol minden még talpon maradt szereplő és szándék összetalálkozik...

Amikor a posztmodern eklektika nem elég

Ha a film gyengéjeként valamit fel lehet hozni, az éppen a koncepció eldöntetlensége. Mintha az alkotóknak nem lett volna bátorságuk végig a szentimentalizmust elkerülő, társadalomkritikus és mégis akciós dráma vékony mezsgyéjén maradni (amit egyébként a filmnek a bosszúhadjáratot megelőző, bivalyerős jelenetei csont nélkül hoznak). És ettől a film furcsa és zavarba ejtő eklektikusságban tetőzve ér véget.

Ettől eltekintve a Harry Brown megnézésre mindenképpen méltó darab, felette az aktuális termésnek. Ha másért nem hát a nyitó jelenetek gettóvideókat idéző hagymázas és nyugtalanító külváros-víziójáért. Amelynek hideg és nihilista kegyetlenségéhez hasonlítani filmélményeimből talán csak a Dobermann című francia terror-mozit tudnám. Legfőbb erőssége pedig természetesen a forgatáskor 77. évében járó színész-zseni, Michael Caine mindent hihetővé tevő és érzékeny alakítása. Neki köszönhetően is a világban zajló dolgok kapcsán nem fognak nyugodtabbak lenni a film után - ezt biztosan megígérhetem.

Hozzászólások (0)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

Katka: N*m k*ll *hh*z S*s *tc**n*k l*nn*, s*jn*s!...
Olvasónk szerint medvék garázdálkodnak Szombathelyen
Katka: H*gy j*n *z *z *mb*r *hh*z h*gy *ly*n*k*t *rj*n?...
Nagyon megviseli Törőcsik Marit a bezártság
Katka: M*st n*gy*n m*ll* ny*lt*l! M* v*lt * g*nd*d *z *ls* h*zz*sz*l*s...
Nagyon megviseli Törőcsik Marit a bezártság
lolka: *g*n, m*gt*g*dh*tn*. H* *gy*rt*lm*, v*l*g*s t*rv*ny*k*t, r*nd*l...
Amikor a veszélyhelyzet előhozza a rendőrből a jogsértőt
kovacs_ugynok: *kk*r k*r* sz*v*z*l? K*m* B*l*n*r* *s * k*m* p*rtj*r*? *rg*, n*m...
Pálinkás József új pártja is részt vesz az ellenzéki előválasztáson