NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Gazdaság

Most vagy soha? - Ismét mozgásban a Szombathely-Oberwart vasút ügye

Gyakorlatilag mindenki egyetért abban, hogy megpörgetné a helyi gazdaságot. Most már csak egy bivalyerős lobbi kellene hozzá.

Időről-időre feltűnik a közbeszédben a Szombathely-Felsőőr vasútvonal újjáélesztése. 2013-ban például maga Puskás Tivadar polgármester jelentette be

2013.03.26. 14:47

Újra vasút kötheti össze Felsőőrt és Szombathelyt

/ közélet 6 hsz. /
A két város közösen dolgozik a terven, de ennél tágabb együttműködésben is gondolkodnak.
, hogy a két város közösen dolgozik a terven. Hogy aztán ne legyen belőle semmi.

És most újra mozgolódás van, a követ az állóvízbe burgenlandi politikusok hajították be.

A néppárti (ÖVP) Stefan Rath egy első hallásra ártatlan és vonzó fejlesztés kapcsán nyilatkozott a Süd Ost Journal hírportálnak, és más megvilágításba helyezte az osztrák szocialista párt (SPÖ) ötletét, mely szerint fel kellene szedni a megmaradt síneket az osztrák oldalon, és az egykori vasúti pálya helyére kerékpárutat kellene építeni.

Rath úgy látja, ha megépül ez a bicikliút, ez azt jelentené, az osztrák kormány feladta a Szombathely-Felsőőr-Friedberg vasútvonal újra indítását. Mindez nagyon nem tenne jót Felsőőr hosszútávú gazdasági elképzeléseinek, amely nem kevesebbet céloz meg, minthogy a város és környéke osztrák Szilikon-völggyé változzon, ami vonzza a cégeket, a kutatás-fejlesztést. Ehhez ugyanis szükség lenne a környezetbarát közlekedési infrastruktúrára.

Ugyanebben a cikkben szólalt meg a Stefan Marth képviselő (ÖVP), az oberwarti önkormányzat gazdasági bizottság elnöke is, aki szintén fontosnak tartja a projekt megvalósulását.

Talán jobban érthetők az osztrák politikusok érvei, és kevésbé csóváljuk a fejünket, ha elolvassuk a két évvel ezelőtti cikkünket

2019.12.06. 08:20

Csúcstechnológia és ötcsillagos szállodák - Burgenland gazdasági felvirágzása részben az ott dolgozó magyaroknak köszönhető

/ gazdaság 3 hsz. /
A szomszédos régió talán jobban járt a rendszerváltással, mint mi. Minden hatodik munkavállaló magyar.
, amely Burgenland gazdasági felvirágzását járta körül.

A vasút alapjáraton sok kérdésre választ ad
fotó: Józing Antal

Ha tudományosabb magyarázatra várunk, akkor tudom ajánlani a Grenz Bahn jelentését , amely a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség és TU Wien elemzése alapján készült el még 2015-ben. Ez a 64 oldalas dokumentum részletesen elmagyarázza, milyen környezeti, gazdasági és turisztikai előnyei lennének a határon átnyúló vasútvonalnak.

Sokan mások is szeretnék

Mondani is felesleges, hogy mások is szeretnék, ha helyreállna a vasúti közlekedés Szombathely és trianoni békediktátum által elszakított területek között.

A project egyik magyarországi lobbistája a közelmúltban indult Szombathely-Oberwart vasútvonal Facebook-csoport , több száz lelkes követővel és figyelemre méltó aktivitással. Az oldal segítségével mellesleg jól nyomon követhetők az üggyel kapcsolatos történések és vélemények.

Egyik lehetséges nyomvonal a a Südburgenland Pro Bahn-csoport szerint
fotó: Südburgenland Pro Bahn Facebook-csoport

A csoport létrehozója Ifj. Cseri Tivadar , aki magyar oldalról csatlakozott a Stefan Marth és Stefan Rath által elindított mozgalomhoz ( Südburgenland Pro Bahn ), hogy a határ ezen az oldalán is történjen valami.

Azt mondja,

„most vagy soha” helyzet alakult ki.

Lapunknak kifejtette: ő is úgy gondolja, hogy egy esetleges osztrák sínfelszedés végleg megpecsételheti a vonal sorsát, ugyanakkor az is látszik, hogy a határ túloldalán – az újságcikken túl - is nagy támogatottsága van az újraépítésnek. Ennek szerinte van is realitása, merthogy a bécsi konzervatív-zöld kormány bejelentette, hogy óriási vasúti fejlesztéseket tervez az elkövetkezendő években, és ebbe a vízióba kiválóan illeszkedne a Szombathely-Felsőőr-vasút, amellyel mindét város igencsak jól járna: munkahelyek létesülnének, nemzetközi közlekedési folyosók nyílnának meg a teher és személyforgalom számára, és nem mellesleg környezetbarát mederbe lehetne terelni az ingázással járó, egyre nehezebben kezelhető közlekedést.

Március 1-én jelent meg Meinbezirk.at portálon az a hír, amely arról számol be, hogy 35 személy (politikusok, a gazdasági élet szereplői stb.) írt alá egy petíciót, ellenezve a sínek felszedését, egyben hangsúlyozva a Szombathellyel való közvetlen vasúti kapcsolat fontosságát. Figyelemre méltó, hogy az érvelésben még Trianon századik évfordulóját is megemlítik.

Oberwart polgármestere is támogatja a vonal újraépítését

Lapunk megkereste a Felsőőr polgármesterét, aki elöljáróban leszögezte, hogy a város azért járult hozzá a kerékpárút megépítéséhez, mert a szóban forgó Oberwart-Oberschützen szakasz régi és elavult, és valószínűtlen, hogy azon ismét vonat közlekedik majd. De a két fejlesztés nem zárja ki egymást, hiszen a kerékpárút és a vasút futhat egymással párhuzamosan.

Georg Rosner
fotó: Nyugat.hu

Georg Rosner hozzátette: Ő maga mindig is a Felsőőr-Szombathely vasúti összeköttetés híve volt, hiszen ez mindkét városnak hasznos lenne, emellett a klímakérdés előtérbe kerülésével egyre fontosabb az utak tehermentesítése, amire válasz a teher- és a személyforgalmat lebonyolítani képes modern vonatközlekedés.

„Az azonban teljesen világos, hogy ezt a projektet Magyarországnak és Ausztriának közösen kell kezelnie, mégpedig uniós szinten” – szögezte le az oberwarti polgármester.

Erre vannak az uniós pénzek?

„A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara évekkel ezelőtt már több olyan egyeztetésen is részt vett, amelyeknek a Szombathely-Felsőőr vasútvonal újjáélesztése volt a témája, és komoly szándékok rajzolódtak ki” – mondta lapunk megkeresésére Balogh Károly Zsolt megyei főtitkár, emlékeztetve, hogy gyakorlatilag az összes szakember azt vallja, hogy a projekt megvalósulásának pozitív és sokrétű hatása lenne a térségre, eddig kiaknázatlan lehetőségek nyílnának meg több gazdasági szektor számára is.

Balogh szerint a korábbi kezdeményezések azért akadtak el, mert nem volt valódi gazdája az ügynek, így abban egyetért Georg Rosnerrel, hogy a sikerhez országos lobbierőre van szükség.

„Mivel gazdaságfejlesztési kérdésről van szó, a Vas megyei kamara el tudja képzelni, hogy járvány utáni uniós újjáépítési pénzek egy részét Nyugat-Dunántúlon erre a célra fordítjuk, hiszen nagyívű és támogatandó kezdeményezésről van szó” – közölte a főtitkár, aki jelezte, hogy ez ügyben felvették már a kapcsolatot az osztrák kamarával, így próbálva magasabb szintre emelni a Szombathely-Oberwart vasút ügyét.

Kérdéseinkkel megkerestük Nemény András szombathelyi polgármestert és a magyar Külgazdasági és Külügyminisztériumot is. Amint érkeznek válaszok, azokat megosztjuk olvasóinkkal.

Hozzászólások (25)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

duffs: *z h*gy *z *mp*rt t*rm*k*k *z **r* m**tt *lsz*llt*k *k*. D* m* m...
Elkerülhetetlen a hús drágulása
Rőzsike : N*m l*p m*g, h*gy dr*g*bb l*sz * v*nd*gl*t*sb*n m*nd*n. S*k*n *...
Ne lepődjön meg, ha drágább lesz a kinyitó terasz
fgzb: *z*rt cs*k m*gt*l*lj* * g*zsz*r*l* " *rl*ngj*t" * V*rk*n...
Összeházasodik Várkonyi Andrea és Mészáros Lőrinc
osztomazeszt: M*st v*l*m* t*nyl*g *lk*zd*d*tt. S*kf*l* *p*l *gysz*rr* k*r*kp*r...
Szélesítik a Gyöngyös patak melletti bicikliutat a vasoszlopok mellett
Katka: G*nd*k*zz, s*kk*l m*g*s*bb *l*tk*rt *rn*k m*g m*s *rsz*g*kb*n, n...
Hamarosan nyithatnak a mozik, színházak, vendéglátóhelyek, fürdők