NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Jelentem

Így vonatozhatunk egészen máshová: egy vágányon két vonat

Komoly következményei lehetnek ennek a megoldásnak, az utasok anyagilag és egyéb módon is pórul járhatnak.

Némi késéssel, több kocsival érkezett a Szentgotthárdról Sopronba közlekedő, régi típusú személyvonat a szombathelyi vasútállomás első vágányára. Más vonatoknál is megszokott módon jól kifutott az állomástól, hogy minél többet kelljen gyalogolni a beszálláshoz. Közben a hangosbemondón tájékoztatták az utasokat, hogy az első vágányon két szerelvény is állni fog, így vigyázni kell, melyikbe szállnak be.

Ez ebben az esetben azt jelentette, hogy néhány kocsit gyorsan lekapcsoltak. A továbbhaladók és a lekapcsoltak között így alig több mint ütközőnyi távolság maradt. Na, vajon hány kocsiba lehet még beszállni? – futott át az agyamon, miközben a kalauznő elhaladt mellettünk az állomás felé, s odaszólt, hogy csak az első két kocsi megy tovább. Néhányan hallottuk (el is csodálkoztunk, hogy csak ennyi kocsi lesz Sopronig), de az utánunk haladók már nem. Így esett meg, hogy még beszállás előtt figyelmeztetnünk kellett azokat, akik az állomáson maradó kocsikban akartak helyet foglalni.

Mivel még volt pár perc az indulásig, nem lepne meg, ha az utolsó pillanatokban érkezők közül valaki ottmaradt volna a dekkoló kocsik valamelyikében.

Egy vágányon több szerelvény. Vajon merre, melyikbe kell beszállni?
fotó: Lendvai Emil

Tavaly nyáron nem sokon múlott, hogy másfelé vitt a vonat, mint amerre jegyet váltottam, éppen az egy vágányon két szerelvény játék miatt. Vasvárig akartam utazni a zalaszentiváni vonattal valamelyik belső vágányról. Ekkor is bemondták, hogy az adott vágányon két szerelvény is tartózkodik. Igen ám, de amelyikbe én beszálltan, az korábban éppen Zalaszentivánról érkezett, így kint maradt az ablakban a tájékoztató tábla, miközben a vonat már ellenkező irányba haladt volna tovább.

Volt még a vágányon néhány kocsi, ezeken azonban még nem volt mozdony, s tájékoztató tábla sem. Jó, hogy megtudakoltam, valóban az a vonat megy-e Vasvár felé, amelyikbe beszálltam, s mikor kiderült, hogy „rossz lóra tettem”, éppen az utolsó pillanatban ugrottam le a szerelvényről. Ekkor tolatott még csak rá a dekkoló kocsikra a mozdony, egy-két perccel az indulás előtt. S a tájékoztató táblákat is ekkor helyezték el az ablakokban.

Útközben jutott eszembe, milyen kellemetlen például a győri vasútállomáson, amikor kettéválasztják azt a szerelvényt, amelyik Pestről érkezik, de egyik fele Szombathelyre, a másik Sopronba megy tovább. Ide-oda futkosnak az utasok, kérdezősködnek, hogy valóban a megfelelő kocsiba szálljanak, esetleg ne kössenek ki másutt, mint ahová tartanak.

Ennek a kettős szerelvényes dolognak komoly következményei lehetnek azon utasok számára, aki esetleg eltévednek. Anyagilag és egyéb módon is ráfizethetnek. Ezért kellene a vasúttársaságoknak még körültekintőbbnek lenniük, még jobban tájékoztatniuk az utazóközönséget, a rossz vonatra szállás elkerülése érdekében.

A szóbeli tájékoztatásra nem minden utas figyel oda, a magyarul nem tudó külföldinek végleg nem mond semmit. Ezért lenne kívánatos például, hogy a két szerelvény – amelyek általában ellentétes irányba tartanak - jól megkülönböztethető távolságra álljon egymástól. S, fontos lenne a tájékoztató táblák kirakása is, amelyeket a múltban igen praktikusan oldottak meg. Kiakasztották az adott szerelvény első és utolsó kocsijára, pontos tájékoztatást adva, honnan hová tart a szerelvény, még a nagyobb köztes állomásokat is feltüntetve.

Most a kocsiablakban látható tájékoztató felirat – már ha egyáltalán kiteszik -, s ezt az utas csak akkor veszi észre, amikor már odaért az adott vasúti kocsihoz. Ha pedig kint felejtik az okafogyottá váló feliratot, megtéveszthetik az utasokat. Ez az a szituáció, amikor azt lehet mondani, hogy a régi módszer – még ha kissé macerásabb és elavultabb is – de hatásosabb és eredményesebb.

Hozzászólások (5)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

StarMan: M*gy *z *lh*rgy*rt*s! *gy*lt*l*n n*m r*bb*nt f*l * sz*g*t, m*st ...
Bumm...Ha lemaradtál volna a csónakázótavi tüzijátékról
StarMan: M*nd*nk* t*h*t f*l m*ndj*k FFP2 m*szk*t, b*rm*ly*k *lt*sn*l h*t*...
Virológus a teltházas meccsekről: meglátjuk, mi lesz a következménye
StarMan: S*b*j, *z *ls**rt *s *lt*tt v*l*k* p*r mrd-*t. * 3. m*k*r *rk*z*...
Most már tényleg, igazán: júliusban érkezik a hivatalos kártya
StarMan: H*t n*m *rd*k*s, h*gy *z *t*sl*tt*n sz*nt* cs*p* 70-*s sz*m*t h*...
Volt hatoslottója? Akkor ezt nézze meg!
StarMan: J*t *sz*mb*, * b*g*ly *s r*ssz*st*, *z *s f*lyt*n h*h*g....
Mbappé és Benzema rasszista magyar szurkolókra panaszkodik egy holland lap szerint - Frissítve