NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Közélet

Begyógyszereztük a szombathelyi tömegközlekedést, mehet az elfekvőbe

Szombathely önkormányzata 2018-ban tett egy erőtlen kíséretet, hogy gatyába rázza a helyi tömegközlekedést, az ÉSZ pedig megígérte, hogy meg is teszi, de egyelőre a tervezés zajlik.

Emlékszem a napra, amikor Szombathelyre költöztem. Két bőröndömmel, s benne életemmel kiléptem a vasútállomás kapuján, szakadt az eső. Felhívtam páromat, aki akkor már pár napja elfoglalta az albérletet, hogy megkérdezzem, hogy jutok oda. Gyalog fél óra az út, ami más esetben meg se kottyanna, de bőröndökkel a nyomomban nem szerettem volna kutyagolni a zuhéban.

Sebaj – gondoltam – Épp itt van szemben egy buszmegálló. Csak jön előbb-utóbb egy járat, ami hazavisz. Vártam, vártam és vártam, de sehol egy busz. Arról már rég letettem, hogy gyorsan és egyszerűen jussak haza, már csak az számított, hogy ne ázzak bőrig. Az egyetlen busz, ami jó lett volna nekem, már 20 perce késett.

Egy kedves középkorú hölgy sétált az Éhen Gyula téren, s mivel rajta kívül már rég nem láttam egy teremtett lelket sem, hát megkérdeztem, szerinte hogy a rossebbe kéne nekem haza jutnom. Azt felelte, szombat van, szóval lehet, jobban járok, ha inkább elindulok gyalog.

Így esett, hogy szombathelyi életem legeslegelső egy órájában, egy felettébb csinos tüdőgyulladás kíséretében megismerkedtem a helyi tömegközlekedéssel.

fotó: Garai Antal Atom

És mindezt miért meséltem el? Mert Szombathelyen buszozni ma sem könnyebb. Vajon fog ez változni valaha is, vagy jobb, ha belenyugszunk, hogy ez a város a 78 ezer autós városa?

Szombathelyen busszal utazni garantált időutazás, mivel a helyi tömegközlekedés állapota nagyjából húsz éve megállt az egyedfejlődésben. Persze, voltak apró változások, egy-egy új buszocska, némi járatbővítés, de nem volt átfogó fejlesztés.

A tömegközlekedésnek komoly fájdalmai vannak, de ahelyett, hogy meggyógyítanánk, jól megtömjük gyógyszerekkel, oszt mehet az elfekvőbe. Vagyis már oda se, hisz kiürítették.

A jól működő tömegközlekedés hosszú távú befektetés, attól meg sokan félnek.

Trump óta olyat is lehet mondani, hogy nincs semmiféle klímakatasztrófa, a városok légszennyezettsége pedig nem megöl, csak erősebbé tesz. Én azért mégis azt mondom, hogy ezek ma az első számú problémák közt sorakoznak, amiket egy 21. századi városnak meg kell oldania.

Ebben a problémamegoldásban kulcsszerepet játszik a városok közlekedéshez való hozzáállása. Ha jól működik a tömegközlekedés, ha rendesen ki van alakítva a biciklis forgalom, ha parkolósítások helyett parkosítások történnek, az ösztönzőleg hat az emberekre, hogy ne autóval közlekedjenek.

Ez mind tisztább városi levegőt, kisebb zajszennyezést, biztonságosabb közlekedést és nem utolsó sorban egészségesebb embereket eredményezne. Az ilyen jellegű törekvések viszont csak hosszabb távon kamatoznak. Különösen egy olyan városban, mint Szombathely, ahol a lakosság jelentős százaléka közlekedik autóval, nehéz egyszerre zöldnek és népszerűnek lenni.

Ha nincs ló, jó az ÉNYKK is.

Jól érzékelhető, hogy az eddigi városvezetés nem fektetett különösebben nagy hangsúlyt a tömegközlekedésre.

Lapunknak Németh Ákos klímapolitikai tanácsnok elmondta, hogy a jelenlegi városvezetésnek sem lesz könnyű dolga, mivel a Volán Zrt. monopol helyzetben van.

Még 2018-ban az akkori városvezetés pályázatot írt ki Szombathely tömegközlekedésének bonyolítására, de egyedül az ÉNYKK-tól érkezett ajánlat. A pályázatot eleve azért írták ki, mert nem voltak elégedettek a cég „jó lesz az úgy” hozzáállásával, de ló nélkül marad a szamár.

Ez persze inkább csak a barna kalács kenegetése, mert nem egy példát láttunk már piciny hazánkban arra, hogy egy megyeszékhely maga is meg tudja oldani a tömegközlekedést, és az csak jobb lehet, mint amit a Volán művel.

Ott van Debrecen, vagy Szeged, de nem is kell ennyivel nagyobb városokat nézni, Kaposvár is jó példa. A városi üzemeltetésű tömegközlekedéssel az az egyetlen probléma, hogy nem négy év alatt térülne meg a befektetés, viszont az itt és most elve alapján, mire megtérülne, a városvezetés már rég elvesztette a szavazók lájkjait, akik nem értik, mi a francért kellett egy csomó pénzt buszokra költeni, ha úgyis mindenki autózik.

Ősszel talán elindul valami.

Az Éljen Szombathely! Egyesület választási ígéretei közt szerepelt az is, hogy újra gondolják a város tömegközlekedését. Németh Ákos szerint ehhez az első egy évben átfogó felmérést kell végezniük.

Általában két felmérés készül, egy tavasszal, egy pedig ősszel, majd ezek alapján lehet kidolgozni az új menetrendet. A járvány miatt a tavaszi felmérés elmaradt, így már biztos, hogy csúszik a projekt, de az őszi remélhetőleg elkészül.

De vajon a jelenlegi állapotok fényében egy forgalomszámlálás jól reprezentálná a lakók tömegközlekedéssel kapcsolatos igényeit? A felmérés eredménye könnyen lehet az, hogy nincs szükség komoly fejlesztésekre, mert a szombathelyiek nem igazán utaznak busszal. De nem csak azért nem utaznak busszal, mert kritikán aluli a helyzet?

Hozzászólások (19)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés