NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Szavazás

A sofőrök vagy az úttisztító cégek a hunyók a közlekedési káoszban?

Csak néhány centiméternyi hó esett, de az elég rendesen megfektette a közeledést Vas megyében. De mi az oka?

Az első mondatban majdnem azt írtuk, hogy szerdán volt az első komolyabb havazás a régióban, de simán nem igaz, hiszen egyáltalán nem volt komoly.

Szerdán kora reggel és délelőtt néhány centiméternyi hó esett Szombathelyen, illetve Vas megyében.

Reggel 7 óra tájban megnéztük a belváros közlekedését és azt tapasztaltuk, hogy elég kaotikus, de ezen nem különösképpen lepődtünk mert, merthogy alapjáraton is az.

fotó: Józing Antal

Ugyan nem sokkal később kaptunk egy olvasói fotót a Csepreg felé vezető útról, amely arról tájékoztatott, hogy arrafelé nem fenékig tejfel az élet, de úgy gondoltuk, ez a havazás nem ér meg több hírt, annál is inkább, merthogy az időjósok szerint csak nagyon mérsékelt lesz az utánpótlása.

De aztán a cikkünk után és a Facebookon is özönlöttek hozzászólások, egy részük – ahogy a korábbi években is - az úttisztító cégek felkészültség kritizálták, mások viszont az autóvezetőket.

Így visszatérünk a reggelre néhány gondolat erejéig.

A hóeltakarítás

Nem árt tudni, hogy a hóeltakarítás a településeken belül az önkormányzatok, míg azon kívül a Közút feladata.

Egy tél eleji, igencsak hasznos sajtótájékoztatón kaptuk az alábbi térképet, ami például azt mutatja, hogy Szombathely nagyobb útjait melyik cég tisztítja - azaz kit is kell szidunk, ha ezt nem teszik meg.

fotó: Magyar Közút

Még mielőtt szidjuk, azonban nem árt tudni, hogy a cégek bizonyos protokoll alapján dolgoznak, azaz megvan határozva, hogy milyen utakkal kezdik a takarítást és melyikeket hagyják a legvégére.

A Közút szerint ezek például a legfontosabb utak Vas megyében.

fotó: Magyar Közút

(A Szovától is megkérdeztük, hogy milyen prioritásokkal dolgoznak, de egyelőre még nem kaptunk választ a kérdéseinkre.)

A Közút térképe és az alábbi olvasói videó azért némileg ellentmond egymásnak, ugyanis elvileg a körgyűrű említett szakasza kiemelten fontos. És az is igaz, hogy kollégánk délután megnézett egy alacsonyabb rendű utat Sótony és Ikervár között, és ha nem is volt tökéletes, azért nagy gond sem volt vele.

A Sótony-Ikervár út szerdán délután
fotó: Nagy Jácint (telefonos kép)

Más kérdés, hogy mi lesz, ha tényleg nagy hó esik.

 

I de kívánkozik az olvasói levél és videó:

Jónapot kívánok kedves Nyugat.hu!

Mellékelem reggeli felvételünket a napi rutinról, ahogy igyekszünk munkába és óvodába eljutni. 8mp fedélzeti felvétel az autós közlekedésről.

Útviszony a szombathelyi elkerülő úton, Szentkirály mögött, ma reggel 7:36.

A felvétel után 3 perccel az első körforgalomhoz érve láttunk egy hótolót, amely a videóban is bemutatott mennyiségű hóval fedett burkolaton felemelt tolólapáttal közlekedett Szombathely irányába. Az állapotok a településtáblán belül sem voltak jobbak.

A gondatlan veszélyeztetésért ki a felelős?

Hogy végezzen így munkát a kukás, a tűzoltó, a mentő?


A sofőrök

Érdekes, hogy a cikk alatti hozzászólásokban arányaiban többen vannak azok, akik a kaotikus téli közlekedési állapotokért nem a cégeket, hanem a sofőröket hibáztatják, akik képtelenek alkalmazkodni a megváltozott útviszonyokhoz: vagy indokolatlanul totyognak, vagy éppen „elfelejtik” az autót letakarítani, és a menetszél mindenkit betakar hóval.

Egy jellemző hozzászólás:

Hajnalban jöttem haza Ausztriából közel 100 km-en keresztül havas útviszonyok között. Jelentem van élet 40 km/h felett is. Én is hazaértem, teligumival, nem száguldozva, autóúton helyenként simán 85-90-el haladva, ahol a hóhelyzet megengedi. De amikor idehaza érve két település között a másfél-két centis nagyjából az autók által letaposott, de nem jeges úton 40-el megy minden második autós, mellette elhaladva látszik, hogy csöpög a kormányból a víz, úgy szorítja, és simán 60-al lehetne haladni, akkor én is azt mondom, az ilyenek ne húsz perccel előbb induljanak el, hanem ne üljenek autóba. Legalábbis ne a vezető ülésbe. És igen, teligumim van, tesztgyőztes típus, mégsem öltem meg senkit, és magamat sem. Csak igyekszik az ember az útviszonyoknak még bőven megfelelő tempóban haladni. És amúgy a fő szabály elindulás előtt: az összes ablak, és a tető, motorháztető, csomagtartó legyen már letakarítva! Az ablakok azért, hogy lássatok (ne engem, hanem a forgalmat, környezetet - ezt se a gyönyörködés miatt, hanem a forgalom jobb áttekinthetősége miatt -, a többi részt pedig azért, hogy az autótok ne üstökösként viselkedjen, hó csóvát húzva maga után, hogy a mögöttes forgalmat terítse be (oké a negyven alatt totyogókról ne fogja lefújni a menetszél sem)

. (Chris)

És mi nagyon kíváncsian várjuk az Önök véleményét. Annál is inkább, mert gyaníthatóan lesz még hóhelyzet az idén télen.

Szavazás: Ön szerint ki a felelős a téli közlekedés rendezetlenségéért?

Hozzászólások (16)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

halfarkas: V*ry pr*m*t*v*!...
Több mint 4 milliós büntetést kapott Jakab Péter, mert egy zsák krumplit akart adni Orbán Viktornak
miki1950 : *z * k*rm*ny *rr*l h*r*s, h*gy m*nd*nt *r*b*l, sz*nkc**kk*l *k*r...
Elrettentő összegű bírságot javasolnak azoknak, akik nem viselnek maszkot a boltokban
lojalista: M*nd*gy *s,*z * l*ny*g,h*gy r*tt*gj v*l*m*t*l,*s v*l*k*t v*l*k*k...
Bakondi forever: a feltorlódott migránsok komoly veszélyt jelentenek
eheti: H*v* 500 br*tt**rt l*h*tn* *nn*l j*bb *s. * h*r*kb*n m*g *z*r...
Ungár Péter kengurujelmezben csap oda a komolykodó, öltönyös politikusoknak
lojalista: *z*rt n*m h*sz*m,h*gy * m*nt*s t*bb*t t*d,m*nt *gy v*gz*s *rv*s ...
Nem győzi a mentőszolgálat a tesztelést, orvostanhallgatókat vonnak be