NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Közélet

Drámaian csökken a tömegközlekedést használók száma Vas megyében

A tömegközlekedés is megsínylette a járványhelyzetet, jelentősen visszaesett az utasforgalom Vas megyében.

Május 4-én vezették be országszerte, hogy a járványügyi helyzetre való tekintettel kötelező maszkot hordani a buszokon, vonatokon, villamosokon, metrókon, trolikon, szóval minden tömegközlekedési eszközön, sőt, még az állomásokon és a várókban is. Azokat pedig, akik pedig nem hajlandók maszkot felvenni vagy rosszul hordják azt, nem lehet felengedni vagy időközben le is lehet szállítani a járművekről, ráadásul több ezer forintjuk be is kerülhet.

A kötelező maszk után jöttek aztán a járatsűrítések, közben egyre többen álltak át a home office-ra, na meg ott van az ingyenes parkolás is, hogy ne legyenek tömve a buszok, vonatok és a többi. Helyette viszont autókkal lettek elárasztva az utak és a parkolók, hiszen ha már nem kell fizetni a belvárosban sem a parkolásért, menjünk mindenhova autóval. Közben pedig teljesen vagy nagyrészt üres buszok korzóznak a városokban.

fotó: MTI/Vajda János

Adódik így a kérdés, hogy érdemes-e a járatsűrítés, illetve mennyire sínylette meg a tömegközlekedés a koronavírust. Fel is kerestük kérdéseinkkel a MÁV-ot, a Volánbuszt és a GYSEV-et, hogy a járvány idején mennyivel csökkent az utasok száma Szombathelyen, illetve Vas megyében. Válaszuk pedig igazolt is minden feltételezést.

A MÁV-nál nem olyan tragikus a vasi helyzet, mint az országos

A MÁV a veszélyhelyzet alatt is teljes üzemszerűséggel működött, ebben az időszakban is országosan mintegy 3100 járat indult naponta – kezdték válaszukat.

Ebben az időszakban 35%-os csökkenés volt a Vas megyei járatokon, ami jóval kevesebb, mint az országos hálózaton. Itt a veszélyhelyzet alatt az utasforgalom 80 százalékkal, az InterCity utasforgalom pedig 90 százalékkal csökkent.

fotó: index.hu

Amikor pedig nyáron kicsit fellélegezhettünk, az a MÁV járatain is érződött, ugyanis a nyári hónapokban az utasok fokozatosan visszatértek a vasútra is. Ez viszont csak egy ideiglenes állapot volt, most az újabb szigorításokkal várhatóan újra vissza fog esni az utasforgalom.

Jelenleg a MÁV-START Vas megyét érintő járatain 17%-kal kevesebb az utas, mint 2019 októberében.

A buszozók fele elmaradt tavasszal Szombathelyen

A jegy- és bérletértékesítési adatai szerint az új típusú koronavírus-járvány első hulláma során elrendelt veszélyhelyzet időszakában több mint 80%-kal esett vissza az utasforgalom országosan – közölte lapunkkal a Volánbusz.

Vas megye helyközi közlekedésben a tavaszi hónapokban, azaz március és május között átlagosan mintegy 43%-kal csökkent az utasok száma a tavaly tavaszi időszakhoz képest. Mint írták, az első hullámot követően fokozatosan emelkedtek a jegy- és bérletértékesítési adatok, szeptemberben viszont ez az arány már csak 25% körül volt, de azóta is stagnál.

De pozitívum, hogy Szombathely pont msot kapott új csuklósbuszokat.
fotó: TM/Nyugat.hu

Szombathely helyi közlekedésében az első hullámban március és május között átlagosan 51%-kal, szeptemberben viszont már csak 15,2%-kal maradt el az utasszám a tavalyi év azonos időszakához viszonyítottan – osztották meg.

A GYSEV utasainak is eltűnt közel fele

Az év első kilenc hónapjának adatai alapján összességében elmondható, hogy a GYSEV Zrt. Vas megyei szakaszain a koronavírus-járványhelyzet miatt mintegy 25-29%-kal esett vissza az utasok mennyisége – közölte lapunkkal a sajtófelelős.

A januártól szeptemberig tartó időszakban a regionális forgalomban kisebb mértékű volt a visszaesés, viszont a távolsági, InterCity járatok esetében jelentősebb. Nem okoz túl nagy meglepetést itt sem, hogy a havi bontás statisztikái szerint április és május között utaztak a legkevesebben vonattal.

Nyáron viszont itt is kezdtek visszatérni az utasok, mint mondják, konszolidálódott a helyzet. A szeptemberi iskolakezdéssel pedig az oktatási intézményekbe utazó diákok is visszatértek a járatokra, most azonban sok helyen át kellett szervezni az oktatást, jönnek újra az online órák, ráadásul az egyetemisták is hazakényszerültek, így valószínűleg újra egyre csökkenni fog a forgalom.

fotó: BZ

Azt viszont továbbra is szeretné hangsúlyozni a GYSEV, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a vasúti közlekedés biztonságára. Folyamatosan fertőtlenítik a személykocsikat és motorvonatokat, minden járat indulása előtt vírusölő vegyszerekkel takarítanak, emellett pedig rendszeresen végeznek ózongenerátoros légtisztítást is. Azokon az állomásokon pedig, ahol mellékhelyiségek vannak, illetve a személykocsik és motorvonatok mellékhelyiségeiben is vírusölő kézmosófolyadékot biztosítanak.

Hozzászólások (9)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

fgzb: *z *j *rk*t*n*k, *k*k*t R*zs* Sz*l*rd k*pz*tt k*, v*n*lt*k *l*kz...
Különös fények Szombathely egén
fgzb: N*m k*t*l*z* *tt sz*nv*dn*d. ...
Civilizációs törés Németországban és nálunk
Paulus_Maior: *S...? N*ncs *tt s*mm* l*tn*v*l*, *z *tt "m*gy*r*rsz*g&#34...
Több pénzt kapott az államtól Mészáros egri hotelje, mint maga Eger
Paulus_Maior: * FR*NCB*, h*t*k *t* n*m s*k*r*l c*lsz*m*lyn*k v*l*sz*ln*m! T*...
Hogyan, miért és miből jótékonykodik Várkonyi Andrea?
demoktatorovm: N*m *rt*l*k M*k*! H*sz*n n*m *s r*g*sztr*lt*l......
Mikortól ad védettséget az orosz vakcina?