Ismét benzingőz teríti be a Margit hidat
A Margit híd a magyar főváros egyik legjelentősebb átmenő forgalmát bonyolító hídja, mármint normál esetben, amikor épp nem áll komplex felújítás alatt. Most viszont igen, így 2009 augusztusa óta nem gördülhettek rá a járművek - egy hete viszont már harminctonnás teherautókkal vetették alá egy statikus terhelési próbának, hogy lássák, hol keletkeznek feszültségek a szerkezetben. Ettől tették függővé a forgalmi használatba vétel időpontját, ezért elmondhatjuk, hogy a teszt sikerrel járt, a motorizált gépjárművek ugyanis tegnap, november 15-én este rendőri irányítással, tíz órakor rágördülhettek az újjászületett hídra, az első száz még sorszámozott emléklapot is kapott.
Hátravannak még a díszítő elemek
Az újjászületés persze még nem teljes: a különféle díszítő egységek, mint a középső pillérről ideiglenesen eltávolított címer, az obeliszkek, párkányfaragványok még nem kerültek a helyükre - sőt, ottjártunkkor még éppen csak lepakolták a platóról a leendő sárga korlátokat, amelyek elemei egy helyi munkás elmondása szerint egyenként 500 kilót nyomnak. (Ezek fogják megakadályozni, hogy léha nyári éjszakákon a Margitszigetről érkező borgőzös pesti ifjak beleszédüljenek a habokba.)
Visszakerülnek tehát olyan karkaterisztikus elemek, amik a világháború martalékává lettek; a párizsi Concore tér öntöttvas oszlopainak mintájára elkészült - eredetileg François-Wilbrod Chabrol francia építész által megálmodott - díszes kandeláberek például már büszkén állnak.
Igaz, ezek tetején még rontja az összképet az ideiglenesen odabiggyesztett mai világítás, de ez senkit ne tévesszen meg: helyükre hamarosan szárnyas kimérák kerülnek, ők tartják majd csőrükben az ide illő lámpatesteket, amik állítólag csodás fényárban úsztatják majd a Margit hidat, ha eljön az ideje.
Vegyes érzelmek
A híd megnyitásának hírére az autósok többsége alighanem egy nyelv alatt elmorzsolt hallelujával élte meg, hogy újra felnyomulhat a hídra: az tudniillik lényeges összekötő folyosója Budának és Pestnek, nélküle a sofőrök vagy a tohonyalassúságú Lánchídra, vagy a sokkal messzebb található Árpád-hídra kényszerültek - esetleg a körúti villamosra, ami a lezárás alatt is járt. (Az pedig jobban is járt, aki erre szavazott, vagy esetleg a régóta a sufniban porosodó biciklire pattant.)
És bár sokan ujjongva üdvözölték a részleges átadást, voltak, akik még így is flash mobot rendeztek a Margit híd környékének újfent zajossá válása ellen - az ő indítékuk is érthető, ha visszagondolunk arra, hogy a Szent István körút vége valóságos sétálóutcává alakult nyáron. Azt az állapotot nem nehéz visszasírni, főleg annak tükrében, hogy tényleg nem borította össze a budapesti közlekedést.
2011 nyarán várható a Margit híd teljes átadása, de addig még számolniuk kell az autósoknak az egyes munkálatok miatti szakaszos lezárásokkal.