NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Tech

Hülyeség lenne Szombathelyre elektromos buszokat hozni?

Nemény András polgármester és Hende Csaba országgyűlési képviselő megállapodtak, hogy kastély helyett elektromos buszokat kér a város. Jól hangzik, nem?

Szeretünk bonyolult kérdésekre egyszerű válaszokat adni.

Egy rövidke szögesdrót kerítés megoldja a globális népvándorlás problémáját, Soros-plakátokkal legyőzhető a gonosz Brüsszel és Greta Thunberget lájkolva megáll a klímaváltozás.

Ezekhez képest az összedőlés szélén álló szombathelyi közlekedés gyerekjáték. Teljesen nyilvánvaló, hogy építeni kell még néhány parkolót és elektromos buszokat kell venni. Ennyi.

Na de fordítsuk komolyra a szót!

A szombathelyi közlekedés szép lassan a város egyik legnagyobb problémájává növi ki magát, és a gond – ahogy annak megoldása – jócskán túlmutat önmagán.

A lengyelek két évtizede gyártják, fejlesztik a Solaris elektromos buszt
fotó: Wikipédia

Rámutat az előző városvezetés mulasztásaira és egyben nagy tesztje az újnak.

De tesztje magának a városnak, az itt lakóknak, hogy túl tudunk-e lépni önmagunkon, képesek vagyunk-e életmód- és szemléletváltásra.

Akárhogyan is alakul, az biztos, hogy minél több szombathelyit kell rávenni arra, hogy tömegközlekedést használjon.

Eddig úgy tűnt, hogy az elektromos buszok jelentik a jövőt. Nemcsak azért, mert olvasóink többsége (lásd a diagramot) ebben látja a fantáziát, hanem mert Nemény András polgármester és Hende Csaba országgyűlési képviselő történelmi (finom irónia) találkozóján megállapodás született erről

2020.02.10. 19:35

Nemény András és Hende Csaba találkozott és együttműködési megállapodást írt alá

/ közélet 21 hsz. /
.

fotó: Forrás: Facebook / dr. Nemény András

Ezek szerint a buszokra szánt pénz a Modern Városok Program keretében érkezne a kormánytól, a herényi kastély felújítása helyett

2020.02.03. 17:48

Kastélyfelújítás helyett modern buszokat szeretne a szombathelyi városvezetés - az egyeztetésen megjelent Hende Csaba is

/ közélet 30 hsz. /
.

Csakhogy ami jól hangzik papíron és a politikai kommunikációban, az nem biztos, hogy működik a gyakorlatban.

A szakportál körüljárta a témát

A Totalcar.hu portálon közelmúltban egy igen fontos írás jelent meg a témáról. A szerző alaposan utánajárt annak a kormánybejelentésnek, hogy 2020-tól a városi közlekedési cégek kizárólag elektromos autóbuszokat vásárolhatnak.

Az írás arra a következtetésre jut, hogy jelenleg az akkumulátoros elektromos buszokban nincs meg az a potenciál, amivel ki lehet váltani a hagyományos buszokat.

Mivel indokolják?

  • A vidéki városokban már vannak hibrid buszok, de járművek az üzemeltetési kultúra színvonala miatt nagyon alacsony rendelkezésre állással üzemelnek.
  • Adalék: Salgótarjánban van egy elektromos busz, de alig megy ki az utcára, mert nincs meg hozzá a töltő infrastruktúra. Az első napok egyikén a fél városban áramszünetet okozott a töltés.
  • Budapesten 4 milliárd forintért vettek 20 darab elektromos buszt. Kettőt már le kellett selejtezni, de a többi sem túl megbízható, van olyan nap, hogy a 18 járműből 4 megy ki a forgalomba.
  • Moszkvában 300 elektronikus busz van, de sok gond van velük, van, hogy a város közepén halnak meg.
  • Sem Hollandiában, sem Németországban nem elégedettek a villanybuszok teljesítményével: kevés ideig tarthatók forgalomban, lemerülnek, nem tudnak végigdolgozni egy fél napot sem, drágák és sokszor hibásodnak meg.
  • A berlini közlekedési vállalat vezérigazgatója nyilatkozta, hogy a mai technológia még nagyon messze van attól, hogy egyetlen elektromos busz kiválthasson egy dízel járművet, merthogy kicsi a hatótávolságuk. Úgy számolnak, hogy 1500 dízel autóbuszt 2100 darab elektromossal lehetne kiváltani, plusz az infrastruktúra. Mindez hatalmas költséget jelentene, de a pénz jobb helyre is el lehetne költeni. Berlin inkább új trolibuszvonalakat épít.
  • Mellékes, de tény: Magyarországon jelenleg nem gyártanak elektromos buszokat.
  • Már a polgármester sem biztos benne

    Habár a fent említett Nemény-Hende megállapodás elég egyértelműen leteszi a garast az elektromos buszok mellett, már közel sem biztos, hogy Szombathely ebbe az irányban mozdul el.

    Egyrészt mert még korábban ezt a választ kaptuk a városházáról, amikor rákérdeztünk, hogy áll az ügy

    2020.02.07. 16:41

    Akkor ez eldőlt? - Itt tart most a szombathelyi elektromos buszok ügye

    / tech 17 hsz. /
    A polgármester néhány napja jelentette be, hogy a kastély felújítása helyett inkább elektromos buszokat vesz a város. Rákérdeztünk.
    .

    "Kormányzati szándék Magyarországon az elektromos buszok beszerzésének a támogatása: a tömegközlekedés környezetbarátabbá tétele Szombathely új vezetésének sem közömbös, így valóban komolyan vizsgáljuk annak lehetőségét, hogy a jövőben a megyeszékhelyen is elektromos buszok közlekedjenek. Ez a cél azonban nem önmagában áll, hanem összefügg egy tágabb városközlekedési stratégia kialakításával, amely alapjaiban reformálná meg a város közösségi közlekedését, amelynek egy esetleges buszbeszerzés csak egy részét képezi.

    Az elektromos buszok kapcsán a fentieken kívül az mondható el, hogy ezek a folyamatok még a döntés-előkészítő szakaszban járnak és a városvezetők közül többen foglalkoznak ezekkel a reformtervekkel. Németh Ákos fenntartható fejlődésért és klímapolitikáért felelős tanácsnok élő kapcsolat alakított ki Pécs városával, ahol hamarosan rendszerbe állnak az első elektromos autóbuszok; az ő tapasztalataikat felhasználjuk a szombathelyi rendszer kidolgozására.

    Mindemellett hazai és külföldi tendencia az, hogy egyre több alternatív üzemű jármű áll forgalomba. Szombathelynek tapasztalatokat kell szereznie, hogy felkészülten érjék a jövő változásai. "

    Nemény András a Volánbusszal beszélt
    fotó: Józing Antal

    Ennél nagyobb és konkrétabb szkepticizmust fogalmazott meg a napokban Nemény András.

    A polgármester egy Szombathelyen tartott gazdasági fórumon

    2020.02.20. 15:30

    Merre tovább, Szombathely? – Helyi gazdaságfejlesztési fórum politikusokkal és cégvezetőkkel

    / gazdaság 37 hsz. /
    Ha BMW-gyár nem is épül a városban, jelentős iránymódosulás várható. Sőt, már el is kezdődött.
    arról beszélt, hogy tárgyalt a Volánbusz igazgatójával, aki azt mondta neki, hogyha ma lehoznának Szombathelyre 20 darab elektromos buszt, akkor nem tudnák őket tölteni. És hogy a cég szerint nem biztos, hogy elektromos buszban kell gondolkodni, mert könnyen előfordulhat, hogy nem ez a legjobb megoldás.

    "Lehet, hogy az alapkérdést is másként kell majd feltenni" – foglalta össze a bizonytalanságokat Nemény.

    Még mindig nem dőlt el?

    Ha a szombathelyi tömegközlekedés jövőjét szélesebb perspektívából nézzük, még több kérdőjel fogalmazódik meg.

    Ugyanezen a fórumon

    2020.02.20. 15:30

    Merre tovább, Szombathely? – Helyi gazdaságfejlesztési fórum politikusokkal és cégvezetőkkel

    / gazdaság 37 hsz. /
    Ha BMW-gyár nem is épül a városban, jelentős iránymódosulás várható. Sőt, már el is kezdődött.
    felszólalt ugyanis a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.

    Kilián Csaba
    fotó: Józing Antal

    Kilián Csaba arról számolt be, hogy valójában még mindig nem dőlt el, mi történik majd az alternatív energiák és a meghajtás terén.

    A szakember szerint ugyanakkor könnyen elképzelhető, hogy az elkövetkező tíz évben az autóipar nagyobbat változik, mint az ezt megelőző száz évben.

    Azaz most kell nagyon okosnak lennünk, hogy nehogy úgy járjunk, mint a hatvanas években. Akkor egy új, máig ható országos közlekedési koncepciót koncepciót készítettek, amelynek nyomán felszedték a vasúti síneket és a közutakra terelték a személy és teherforgalmat.

    Néhány év múlva robbantak az olajárak.

    Hozzászólások (44)

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Keresés

    Hozzászólások

    OhneGetzi: *v*nt* m*x. k*t *lk*l*mm*l *z *gy t*k j* *tl*t sz*r*nt*m. T*rm*...
    A kormány egymillió forinttal támogat minden falunapot
    OhneGetzi: K* * t*k*m *lv*sg*tj* *zt b*rm*k*r *s? *gy V*kt*r k*p s*kk*l h*...
    Mától a Szájer-féle Nemzeti hitvallás szövegét kell kihelyezni a középületekben
    miki1950 : P*nt*s*n! * m*gy*r n*p 80%- * *n**p*rt*! *z *rb*n k*sm*sk* *hh*...
    Magyarország kilép az Unióból vagy Orbán elbukik? Mi lehet a vége az EU-val folytatott harcnak?
    miki1950 : R*m*l*m, l*tn*kn*k *s k*v*l* v*gy! N*h*gy cs*l*dn*m k*llj*n b*n...
    26 választókerületben dőlhet el a jövő évi választás, Szombathely is köztük van
    OhneGetzi: J*bb*n t*lj*s*t......
    Orvoshiány miatt leállt az Uzsoki Kórház sürgősségi osztálya