NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Közélet

Hogyan szól a politika az internet lakosságához?

Teszteltünk már pártweblapokat, de valljuk be, azok már a múlté: a Facebookkal és a Twitterrel sokkal elemibb erővel lehet lecsapni a potenciális szavazókra. Megnéztük, hogy tudatosan használják-e a magyarországi pártok ezeket a csatornákat.

Ma már egy valamirevaló és valamit elérni szándékozó szervezet sem odázhatja el, hogy megjelenjen a közösségi felületeken, legyen az magánvállalkozás, kulturális szerveződés, vagy akár egy politikai csoport. Következő áttekintésünkben a parlamentbe bejuttatott pártok naprakészségét vizsgáljuk meg, vagyis azt, hogy mennyire hatékonyan jelennek meg a két, nemzetközi fronton is legismertebb "social media" terepen, a Twitteren és a Facebookon.

Valamennyi párt esetén az utolsó tíz aktivitásukat vettük szemügyre, azok tartalmát és időzítését helyezve viszgálódásunk fókuszába. Legvégül pedig konklúziót vonunk.


Fidesz: elég lesz csak 2014-ben újból elővenni a Facebookot?

A Fidesz jól járt saját honlapjának színvilágával, mert a Facebookon ugyanez köszönhet vissza, csak itt ugye a kék van túlsúlyban a naranccsal szemben. Kár, hogy amennyire meg lett pörgetve Facebookos oldaluk a tavaly tavaszi kampány-véghajrában (volt olyan áprilisi nap, hogy három poszt is kikerült), majd a győzelemmámor utáni büszke napokban, annyira kezdtek leereszteni utána.

fotó: -

Sokatmondó tény, hogy írásunk pillanatában az első oldalon a tizedik posztjuk - egy, az orbánviktor.hu-ról linkelt cikk - majdnem fél éves. Ezután egy önmelengető poszt következik a Fidesz.hu-ról Továbbra is utcahosszal vezet a Fidesz címmel, a nyolcadik egy karácsonyi üdvözlet, a hetedik egy szilveszteri jókívánság. Már ezek is jelzik, hogy a fiatal demokraták nem épp fiatalos lendülettel kezelték ezt a felületet. De egyéb dolgokra is felfigyelhetünk: jelesül, hogy inkább csak saját forrásaikra hagyatkoznak, hiszen következő posztjaik ugyancsak a hivatalos pártoldalról, aztán a miniszterelnök.hu-ról lettek megosztva. Aztán némi élénkülésként egy másik, saját kezelésű Facebook oldal, az új alkotmányról szóló van hirdetve, ez gyakorlatilag az egyetlen, célzottan visszajelzésre felhívó poszt. Ami nem túl jó arány, hiszen a Facebook kifejezetten az interakcióra lett kihegyezve.

Ki tudja, talán Orbánnak a tech-világtól való közismert idegenkedése nyomta rá a bélyegét a Fidesz Facebook-oldalára, de hogy március 15-én csak egy 1848-as videót voltak képesek megereszteni, előtte meg másfél hónapig egy nagy adag csendet, az felettébb érdekes. Ahogy az is, hogy az Infó szekciónál a Fidesz még mindig azt írja magáról az angol résznél, hogy ők a legnagyobb ellenzéki párt. És hiába a 25 ezer lájkoló, ha nincsenek megmozdítva. (Vagy azt gondolják, hogy elég lesz majd három év múlva ezzel pepecselni?)

Érdekes, hogy mindezzel szemben Twitter-oldaluk úgy van pörgetve, mintha ezen múlna az életük - még ha kivétel nélkül csak arról is szól, hogy a Fidesz.hu cikkei vannak belinkelgetve, ami meg nem feltétlenül egy épkézláb stratégia. De itt legalább böcsületes, derekas frissítés folyik.


MSZP: túlon-túlpörgetve

A szocialista pártnak mindössze 1858 rajongója van Facebookon , ami tavalyi csúfos bukásukat tekintve egyfelől érthető, másfelől viszont nem, hiszen ők aztán izomból tolják ezt a platformot - esetleg nem olyan régóta, mint a Fidesz? Nem tudjuk, mert végeláthatatlannak tűnik az MSZP-s hírfolyam, lehetetlen küldetés megállapítani, mikor kezdték használni a világ legnagyobb közösségi oldalát. Fentről a tizedik posztjuk is alig 23 órája került ki, szóval nagyüzem van.

fotó: -

Egyértelmű Facebook-őrület lett úrrá a kommunikációs stábon, erről már az új MSZP-logó (?) is jól árulkodik: az ugyanis egy piros lájkoló kéz (ami egyébként óriásmolinó formájában a pesti pártszékház oldalán is csüng). A legfrissebb tízből négy posztjuk persze nekik is saját oldalukról származik, ám ha kissé túlbuzgón is (ami akár vissza is üthet, hiszen senki nem szereti, ha egy adott rajongói oldallal van tele a fala), de azért tudatosan osztanak meg: nem csak benyomják a linket minden mindegy módon, hanem szépen felvezetik azt egy státuszüzenettel. Sőt, tudják, hogyan kell ebben a státuszban továbblinkelni egy másik Facebook-oldalra, mondjuk Gyurcsányéra (aki egyébként mostanában szintén úgy pörgeti a Facebookját, mint a motolla). Bónuszpontot érdemel, hogy tudják használni a Facebook fejlesztői részlegét is, és például ilyen aloldalakat kreálnak.

A Twittert viszont ők is csak egy kiegészítő csatornaként fogják fel: a Facebookra egyénként is kitolt dolgokat osztják meg itt is egy automatizmussal. Ez nem feltétlen jó, de legalább történik valami.


LMP: beengedni mindenkit, akit szólni kíván

Bizony, nem gondoltuk volna, hogy az LMP Facebook-oldalán olyasmivel szembesülünk, amit csak a legbátrabbak mernek megengedni maguknak. Náluk, úgy tűnik, még a fészbúkolás is lehet más, hiszen rögtön borult a "megnézzük az első tíz posztot" rendszerünk, itt ugyanis az első tízből hat kapásból nem az LMP, hanem más fekhasználók posztjai. Igen, az LMP beenged a főcsatornába bárkit, akinek mondandója van - aztán esetleg reagál rá. Hát így is lehet csinálni.

fotó: -

Egyébként átlagosan naponta egyszer csekkolnak be az LMP-sek, néha három posztot is lőnek egy nap, néha meg kihagynak két napot, de pont eltalálták az arany középutat, ami a mennyiséget illeti. Ami pedig a minőséget: a korral haladás náluk világosan tettenérhető, a parlamenti felszólalásokat például az adott képviselők képei alatt leírásként jelenítik meg (egészen kreatív), és mernek máshonnan is linkelni, nem csak saját pártweblapjukról: linkjeik között találunk ATV-t, FigyelőNetet, Comment Blogot is. 7688 tagjuk talán örül is a színes kontentnek.

Az LMP Twitterén is azt a trendet követi többnyire, hogy "tükrözi" rajta Facebookos frissítéseit, de néha arra is használja, hogy kommentálja például a parlamenti történéseket. Nagyon néha.


Jobbik: mintha csak tanították volna nekik

A szélsőjobbon ülő parlamenti pártról jól ismert, hogy egyik legfontosabb fegyvere a közösségi média - erről politológusok és közösségi médiások egyaránt értekeztek már. Facebook-oldalukon összeszedetten osztanak meg, használják a jegyzet funkciót (ami olyan, mintha a Facebookon belül blogolna valaki), megosztanak külső oldalról, sajátjukról, de még egy fotógaléria is megjelenik a legfrissebb posztok között, még ha az egy rovásírásos helységnévtábla avatásáról is szól. Az biztos, hogy a Jobbik a Zagyva György Gyula-féle országházi mutatóujjas fenyegetőzések és a falukban félelmítve vonuló gárdisták ellenpontozásaként egy már-már cizellált pártként jelenik meg ezen a platformon - ki-ki döntse el maga, ez mennyire hiteles. Viszont kétségkívül tudják, mire való a Facebook.

fotó: -

A Twitteren azzal emelkedett ki a Jobbik már a választásokkor is, hogy minden megyére létrehoztak egy saját profilt. Ügyes közelítés volt ez már akkor is. Fő oldalukon nem csak linkelgetnek cikkekre (Barikádtól a - hoppá - Indexig), de tudják használni az ún. hashtageket (kettőskereszt, hogy egy adott témához lehessen fűzni az adott twittet), reagálnak ha megszólítják őket, de még Twitteren közvetítik saját képviselőjük előadását is.



Összességében elmondható, hogy a Jobbik használja a legjobban ezeket a "social" csatornákat - nem csodálkoznánk, ha valaki kimutatná, hogy parlamentbe jutásukban ezeknek is komoly szerepe volt. Az LMP már természetéből - kicsi, civilközpontú, alulról szerveződő - fakadóan is otthonosan kezeli a közösségi tereket, a két nagy ellenfél-párt közül pedig az MSZP feküdt rá jobban a Facebook-témára, főleg aloldalaikat, kampányiakat tekintve. A Fidesz mintha nem venné túl komolyan a kérdést, legalábbis nem kormányzási időszakban. Reméljük csak azért, mert éppen nincs idejük az ország verítékes rendberakása közepette.

Tény: politikusaink jobban összeszedhetnék magukat ezeken a "webkettesnek" mondott felületeken - ahogy azt tette Barack Obama is, meg is nyerte vele a csatát. Ehhez viszont tudni kell nem csak az emberek nyelvén megszólalni, de konkrétan beszélgetni is velük.

Tisztelt Honatyák! Tekintsenek úgy a Facebookra, mint egy állandóan tartó, online fogadóórára. Higgyék el, meglesz a gyümölcse.

Kapcsolódó

2010.01.26. 10:47

Pártweblapok: átjön-e az üzenet?

/ közélet 11 hsz. /
Megnéztük, hogy a parlamenti pártok weblapjaikat mennyire tudják saját üzenetük szolgálatába állítani. Melyikük a lopakodva ösztönző, ki a reményvesztett gyermek, és ki nyit a leginkább a webkettes trendek felé?

2010.02.06. 13:05

Pártweblapok 2.0 - hogyan muzsikálnak a helyiek?

/ közélet 1 hsz. 1 kapcs. /
Először azt hittük, hogy az MSZP-re kell büntetőleg hatnunk, de aztán megláttuk a fiatal demokraták szombathelyi oldalát. Vagy lehet, hogy nem volt, és soha nem is lesz szükség arra, hogy a pártok lokális weboldalakat üzemeltessenek?

Hozzászólások (0)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

miki1950 : H*t *z * k*m*x*l*s n*m s*k*r*d*tt t*l j*r* - l*g*l*bb*s *z *ls* ...
Kimaxoljuk a havat, ki tudja, mikor látunk legközelebb?
miki1950 : L*sd *l*tt*m *z *j*bb b*rk* p*ld*j*t. ...
Fekete-Győr András futóversenyre hívta ki Németh Szilárdot és Budai Gyulát
miki1950 : T*rm*sz*t*s*n n*m sz*b*d l*n*zn* s*m * k*n**, s*m *z *r*sz *rv*s...
Virológus a kínai vakcináról: olyan, mint a fekete-fehér televízió
lolka: N*m *s t*dt*m, h*gy t*g*z*d*nk, d* l*gy*n. (t*d*m n*t *t*k*tt, s...
Vas megyében egyedül Szombathely bukta be az iparűzési-adó változását - Biztosan véletlenül
butamami: *l*lv*st*m. *l*r*l*m n*k*d, h*gy s*mm*t n*m *k*lt*m b*l*l*. F*ls...
Kásler kiadta a vörös kódot