NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Tech

A Facebook napelemes repülőgépet épített, amivel wifit sugároznak majd a világ wifimentes helyeire

Hát tényleg komolyan gondolták! Mark Zuckerberg videót is posztolt az első próbarepülésről.
fotó: FB

Két év építést követően ma büszkén jelenthetem be, hogy sikeresen teljesítette első repülését Aquila, a kizárólag napenergiával működő repülőnk, amit azért terveztünk, hogy a Föld távoli területeire sugározhassunk internetet

- írta ki a Facebook lánghajú vezére, Mark Zuckerberg a saját profiljára, és egy költői képekkel felajzott videót is mellékelt az egészhez.

A videóból olyan okos dolgokat tudhatunk meg, mint hogy egy napelemekkel szerelt járműnek, aminek az a rendeltetése, hogy a légtérbe emelkedjen, annyira könnyűnek kell lennie, amennyire csak lehet, így itt például elhagytak mindent a szárnyon és a hajtóművön kívül. És persze nyilván a legkomolyabb csapat dolgozott rajta, nagyon aprólékosan és precízen, de ennek ellenére

egészen addig nem lehet tudni, hogy ténylegesen működik-e, míg a levegőbe nem emelkedik.

Végül pont úgy üzemelt az autopilóta, ahogyan tervezték.

A videó végén pedig ütős kinyilatkoztatás áll:

"Egyetlen napelemes gép sem repült még folyamatosan két hétnél hosszabb ideig. A miénket úgy terveztük, hogy hónapokig fent maradjanak."

Zuckerberg egy külön hosszú posztot is szentelt annak, hogy elmagyarázza Aquila működését. Ebből kiderül, hogy

  • szárnyainak fesztávolsága szélesebb, mint egy Boeing 737-esé, de mivel pehelykönnyűnek kell lennie az energiatakarékosság miatt, ezért szénszálas kompozitot használtak a gép testéhez, amivel így 453 kilogrammnál is kevesebb nyom. Vagyis nagyjából annyit, mint egy zongora. Súlyának felét egyébként az aksik adják ki.
  • az energia, amit összegyűjt napközben a Napból, elvileg elég ahhoz, hogy az éjszaka sötétjében is működésben tartsa a propellereit, a kommunikációs eszközeit, a fényforrásait és a hűtő-fűtő berendezéseit. Ez utazómagasságban 5000 Watt fogyasztást jelent majd, annyit, mint három hajszárítóé. De folyamatosan igyekeznek ezt még jobban megvágni.
  • Aquilát természetesen egy egész csapat monitorozza a földről, de a fel- és leszállást ő egyedül hajtja végre, mert

    nincs olyan emberi pilóta, aki olyan jól landolna egy pontosan meghatározott helyen, mint ahogyan egy szoftver képes.

  • fotó: FB

  • Aquila repülés közben iszonyú lassúnak tűnik. Ez azonban szándékos, és szintén az energiamegtakarítás okán alkalmazzák, annyira lassan kell haladnia, amennyire csak tud. Nagyobb magasságokban, ahol a levegő ritkább, már meg lehet kockáztatni vele a 130 kilométer per órát is! (Viccesen hangzik, de hát mit ezt nem tudhatjuk.)
  • LÉZEREK!!!! Aquila ezt használja adattovábbításra, és ezen jó sokat dolgozhattak, mert Zuckerberg állítása szerint tízszer gyorsabban képes erre, mint a korábban létező hasonló technológiák. És ami igazán brutális tény: a sugara annyira tűpontos, hogy 18 kilométerről is el tud találni egy pénzérmét, mozgás közben.
  • 4 milliárd ember bekapcsolása a hálóba

    Aquilát a következő évben agyontesztelik, magasabb és hosszabb repülésekkel, sőt, flottatesztet is terveznek, aztán majd azt, hogy ez a flotta hónapokig a felhők felett maradjon, miközben kommunikál egymással. Mert Zuckerberg szerint az egyik legnagyobb célkitűzésük, hogy összekapcsolják a világ részeit, és segítsenek annak a négymilliárd embernek, aki nem online, hogy végül online lehessen. És persze regisztráljanak a Facebookon - ezt azért már nem írta le Mark Zuckerberg. De ismerve a trendeket, miszerint az új felhasználók számának növekedése az elmúlt időben lelassult, nyilván ez is benne van a pakliban, nem csak a magasztos célok.

    Hozzászólások (0)

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Keresés

    Hozzászólások

    De casu diaboli: B*z*ny*t*n* * b*r*s*g*n k*ll. K*z*lt*m *gy t*nyt. M*gh*zz* t*bb...
    Zacher etikája
    miki1950 : *z *g*zg*t* t*rm*sz*t*s*n v*ssz*cs*n*lt* *z *szt*n*s m*m*l*kl*t*...
    Répcelakon otthon maradt ma reggel a teljes tantestület, fegyelmit kapnak
    miki1950 : *z *s*tb*n l*t*m, *z * t*ny *gy cs*pp*t s*m z*v*rj* *m*n*ns *szm...
    Nem létező rendszámú autóval követték Czeglédy Csabát
    miki1950 : * k*rh*zb*n p*nzt *j*nl*tt*k. *h*. *zt t*l*n b*z*ny*t*n* *s k*n...
    Zacher etikája
    miki1950 : Z*ch*r G*b*r Sz*b*d **r*p* p*dc*stj*b*n *lm*nd*tt *nt*rj*j* *s *...
    Zacher etikája