NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Tech

Magyar srácok a Facebook kapujában: beleszerettek Zuckerbergék a filmes montázsokra épülő alkalmazásba

Ha ma megnyitjuk mobilunkon a Facebook Messenger nevű csetalkalmazását, akkor belefuthatunk egy papagáj-ikonba. Ami mögött magyarok állnak. Akik önerőből, apuka vagy állambácsi mankója nélkül értek el zajos sikert a világ legnagyobb közösségi oldalánál. Mondjuk ki: tehetséggel.

Kezdjük a végéről: ha letöltjük és megnyitjuk a ClipDis nevű alkalmazást, akkor nem nehéz észrevenni, miért volt ez sikerre ítélve. Segítségével a facebookos csevegőpartnerünknek adhatunk át egy üzenetet, de úgy, hogy annak az üzenetnek az elemei ismert amerikai filmek és sozatok párbeszédeiből tevődnek össze. Kis túlzással a mi gondolatainkat tolmácsolja Edward Norton, Uma Thurman vagy éppen a methlabort működtető Walter White.

Itt a bemutatkozó videó:

És igen, ezt az alkalmazást készítették magyarok. Négyen vannak, ketten reklámoldalról jöttek, ketten fejlesztők - utóbbiak közül beszéltünk a győri származású Oláh Ákossal, hogy kifaggassuk,

milyen érzés volt beleszagolni a Facebook főhadiszállásának levegőjébe. Mert már San Franciscót is megjárták, a Szilícium-völgyet, a technológiai kreativitás melegágyát.

De nem volt egy leányálom eljutni idáig. Kezdve azzal, hogy bő egy éve még egészen más ötlettel indultak, de éppen amikor nekiálltak volna kidolgozni, kijött két teljesen ugyanolyan alkalmazás, mint amilyet ők szerettek volna, a Secret.ly és a Whispr. Ezek lényege az úgynevezett anonim groupchat : egy olyan csevegőprogram, ami névtelenül, de valamilyen lokáció alapján tereli össze az egyes embereket, például azokat, akik ugyanazon a koncerten vannak. A Whisper lényege például az, hogy elsuttogjuk egy titkunkat egy ismeretlennek, akinek persze mi is ismeretlenek vagyunk.

Ákos elmondása alapján ezen a ponton tartottak azonnal egy válságmegbeszélést, órákon át brainstormingoltak, hogy mégis mi tudna lenni az a pici extra, amivel megmentik a kis vállalkozásukat. Ahogy fogalmazott:

"Ha egy olyan vízbe akarsz belemenni, amiben már vannak többen, akkor valamivel ki kell tűnnöd."

Ekkor jött Dávid ötlete: hogy mi lenne, ha a szavakat filmrészletekkel vagy videós tartalommal helyettesítenénk be? Erre gyorsan rácsaptak, és maguk is megdöbbentek, hogy még nincs a piacon erre az ötletre épülő app.

Oláh Ákos
fotó: Unger András

Srácok, hol a $$$$$?

Először még sehogy. Nem is számoltak vele, nem is szerepelt a célok között. A cél egyelőre az volt, hogy külföld felé tapogatózzanak, eleve nem akartak hazai pályában gondolkodni, mert a tapasztalatuk az volt, hogy sokkal rosszabb itthon, magyar befektetőkkel dolgozni, hiszen az első kérdésük rendre az, hogy jó, de hol a pénz . Miközben például a tengerentúlon, Amerikában, a legütőképesebb startupok hazájában előbb kíváncsiak magára az ötletre, mint arra, hogy ebből hol és milyen formában lesz biznisz (az Instagramnak még akkor sem volt üzleti modellje, amikor egymilliárd dollárért felvásárolta a Facebook - a szerk).

A dolog ott kezdett meglódulni, hogy csináltak egy promóvideót az appnak, amire felkapta a fejét Jason Binks, aki a BBC digitális részlegének volt a vezetője. A gyerekei találtak rá, ő beleszeretett a termékbe, és elkezdte a ClipDist nyomni Londonban. Nem sokkal később kaptak egy meghívást egy neves új-zélandi startup derbire, előadásokat tartottak itt-ott, de az álombefektető még nem érkezett meg - ezért úgy döntöttek, hogy miért is ne alapon bejelentkeznek a Facebooknál. Mert hátha. Hátha vannak jó ötleteik, merre menjenek tovább.

A Facebook európai divíziójának stratégiaipartner-menedzserével találkoztak végül február elején, eredetileg egy könnyed csevejre,

de aztán leesett állal jöttek ki az irodából.

A srác konkrétan felvázolta a titkos sztorit, hogy március végén meg fog újulni az egész Facebook Messenger platform, amibe bevonnak 20-30 applikációt, és hogy ha átalakítjuk úgy a miénket, hogy a Messenger lesz a fókuszban, akkor partnerként bekerülhetnénk ebbe a csoportba. Egy hétvége alatt kellett meglépnünk az átalakításokat, hogy az a Facebooknak is tetsszen, berántottunk külsősöket, átadtuk az eredményt, és imádták.

De nem csak imádták: San Franciscóból leszóltak, hogy benne vannak a programban. Vagyis innentől kezdve volt biztos, hogy a ClipDisnek bérelt helye lesz az új, átpofozott Messengerben.

ClipDis működés közben
fotó: Unger András

Dőlnek a milliók? NOT.

Ezek után borítékolható volt a pletyka szárnyra kapása, hogy Dávid, Ákos, János és Samu mostantól kezdve dollármilliomosok. Ákos hamar fagypont alá hűtötte a kedélyeket: a Facebooktól egy fillért nem kapnak. De még szervereket sem. A Facebook csak platformot, partnerséget, lelki támogatást ad nekik.

A Facebook azt biztosítja nekünk, hogy ahhoz a 600 millió emberhez, ami jelenleg a felhasználói tábora, el tudjunk érni. Mi ezzel igazából fél évet ugrottunk előre, konkrétan azt a validálási fázist tudtuk kihagyni, aminek során eldőlt volna, hogy ez végülis tetszik-e a júzereknek. A Facebook döntött: ha valami tetszik nekik, az az embereknek is tetszeni fog.

Mark Zuckerberggel nem találkoztak, ámde

látták a Facebook régi és új irodáját is, mindkettő letaglózta őket. Például az épületek közötti sétálóutca, ahol a dolgozóknak minden ingyen van, ha a barbecue étteremben akarnak enni, akkor az, ha a japán étteremben, akkor az. Vagy az automaták, amikből kártyával korlátlanul, bérmentve lehet bármit kivenni. És nem csak csokiautomata van, de olyan is, ami billentyűzetet meg egeret dob ki egy belépőkártya-lehúzásért. Ha elromlana, ugye.

A ClipDis csapat egy része + jobbról balra a második Jason Binks, aki az elsők között hitt bennük
fotó: Győri Dávid / Facebook

De merre haladhat a ClipDis a filmes szótöredékes üzenetektől? Ákos szerint a történet a szavak kimondásán túl a különböző hangulatok-mimikák-arckifejezések felé mehet el, a LOL-ra például már használnak nevetős jeleneteket, a hit -re érkezhet egy ütés - ez a fajta kreatív absztrakció még sok kaput kinyithat az alkalmazás előtt.

Ja, és hogy mik azok szavak, amiket a júzerek a leggyakrabban beírnak az alkalmazásba?

Fuck, bitch, és love. De a love vezet!

fotó: Unger András

Hozzászólások (0)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

okidoki: *gy*n*gy l*h*t z*n*szn*k m*n*s*t*n* M*jk*t, *h*gy*n m*n*szt*rn*k...
Együtt sopánkodik a koncertek miatt Majka és Szijjártó Péter
eheti: L*h*t h*gy M*jk*t z*n*szn*k m*n*s*t*n* s*rt*s *z*kr* n*zv* *k*k ...
Együtt sopánkodik a koncertek miatt Majka és Szijjártó Péter
kaulike: n*k*d k*s f*d*s*s c*nc*m*k*s!...
Feljelentést tett Czeglédy Csaba az őt követő, nem létező rendszámú autó miatt
demoktatorovm: L*h*ts*g*s, h*gy f*lr**rt*tt*l. Sz*m*mr* s*m s*k*rt*rt*n*t. K*n...
Egyre csökkennek a számok: 2 ezer alatt az új fertőzöttek, 200 alatt az elhunytak száma
mape55: "*m*k*r r*gg*l *l*nd*l * f*t*r, k*ld * c*g *rt*s*t*t. *nn*k ...
„Ne a futárokkal és azok parkolásával foglalkozzanak!” – A sárga villogós írásunk utóélete