NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Tech

Busz, villamos, troli? - Hogyan tovább szombathelyi tömegközlekedés?

Egy olvasói levél nyomán megszakértjük a lehetőségeket, és erre kérjük olvasóinkat is.

"Útálegazhozsáshoz érkeztünk” – mondaná Szombathely közlekedésével kapcsolatban Medgyessy Péter, egykori miniszterelnökünk.

A megnövekedett gépkocsipark

2019.09.07. 06:48

Kezelhetetlenül sok az autó Szombathelyen? – Megnéztük a számokat

/ gazdaság 40 hsz. /
Vajon mennyi az igazság abban, amit a múltkor a polgármester mondott?
és az átfogó koncepció hiánya miatt bizonyos időszakokban a város autóval alig járható, és borítékolni lehet, hogy a most kezdődött adventi időszak minden korábbinál jobban próbára teszi a türelmünket.

Habár a kampányban mindkét politikai oldal fontosnak tartotta a tömegközlekedés fejlesztését és a környezetvédelmi szempontokat, eddig leginkább abban hasonlítottak, hogy cselekvésük kimerült parkolóépítésekben.

Igaz, abban egyetértés van, hogy égetően szükséges lenne egy átfogó közlekedési koncepció.

Annál is inkább – tesszük hozzá - , mert minden jel szerint forradalom kapujában áll

2019.12.03. 06:50

Otthon a Szivárványban! Új lakások zöldterülettel, parkkal, parkolóval Szombathely belvárosában

/ (x) /
Az Óperint Lakópark a volt Sabaria Cipőgyár területén, a Körmendi út és a Szabadságharcos utca közötti, belvároshoz közeli szakaszán valósul meg.
a közlekedés egésze is: várhatóan visszaszorulnak a hagyományos motorok, jön az elektromobilitás
2019.11.02. 10:35

Ön szerint hány Tesla futkározik a magyar utakon?

/ tech /
és vele együtt az önvezető járművek.

És ha mindehhez még hozzáadjuk a klímaváltozással kapcsolatos kihívásokat

2019.09.22. 07:03

Ideje lenne kiszállnunk a városi terepjárókból - A klímakutató szerint félelmetes sebességgel változik körülöttünk a bolygó

/ tech 16 hsz. /
Mátyás Csaba a Kámoni Arborétumban tartott egyszerre rémisztő és lelkesítő előadást.
, akkor mindjárt egy sokismeretlenes egyenlettel találjuk magunkat szemközt.

Az biztos, hogy nagyon gyorsan lépni kell valamit.

Elvileg a város közlekedésén már dolgozott egy munkabizottság, de hogy mit hoz ki majd mindebből a rövidtávú érdekek által vezérelt politika, abban – fogalmazzunk finoman – van némi bizonytalanság.

A közelmúltban lapunk a témával kapcsolatban az alábbi rövid olvasói levelet kapta:

"Olvasom a Nyugat.hu-n, hogy napirendre kerülhet a szombathelyi villamos "feltámasztása". Ha már villamos hajtású tömegközlekedő jármű szóba kerül Szombathelyen, a villamos helyett inkább a trolibusz-szerű járművet javasolnám. Indokaim: 1. Csak részben kötöttpályás. Nem kell síneket építeni. 2. Nem csikorog a kanyarban. Zajterhelése lényegesen kisebb. A jövő viszont az e-busz! Sz. László"

A levél csak egyetlen véleményt tükröz, viszont arra jó, hogy ennek kapcsán eljátsszunk Szombathely tömegközlekedési alternatíváival, és erre a véleményütköztetésre hívjuk olvasóinkat is.

Nézzünk meg a levélben említett lehetőségeket pro és kontra:

Hagyományos új buszok

Hagyományos buszok Szombathelyen - Lehet, nem kellene túlbonyolítani?
fotó: Mészáros Zsolt

Pro:

  • A legolcsóbb, leggazdaságosabb megoldás
  • Nagyon rugalmasan lehet változtatni, módosítani
  • Ki van építve a rendszer, ami még évtizedekig kiszolgálhat bennünket
  • Kontra:

  • Környezetszennyező
  • Elavult buszpark, ha változtatunk, akkor célszerű lenne egy modernebb megoldás
  • Unalmas, nem motivál használatra

  • Elektromos buszok

    Elektromos buszok Budapesten
    fotó: Balogh Zoltán / MTI

    Pro:

  • A városban jelentősen csökkenne a károsanyag kibocsátás
  • Csendes
  • Könnyebb és olcsóbb a fenntartása a gépjárműparknak
  • Kontra:

  • Egyelőre még nagyon drágák az elektromos buszok
  • Ki kell építeni egy új infrastruktúrát: töltés stb.
  • Bizonytalansági tényező: mi van, ha mégsem ez a jövő hajtása?

  • Trolibuszok

    Trolibusz az USA-ban (Massachusetts)
    fotó: Wikipédia

    Pro:

  • Környezetbarát
  • Kipróbált, népszerű közlekedései forma
  • Egyszeri, jól kiszámítható megtérülésű befektetés
  • Kontra

  • A múlt technológiája
  • A légvezetékek rontják a városképet
  • Csak korlátozott számú vonalon használhatók

  • Villamosok:

    Villamos Szegeden
    fotó: Szeged.hu
  • Nagy számú utast tudnak kezelni
  • A külön pálya miatt gyorsabbak, mint a fenti eszközök
  • Kellemes és különleges hangulatot adnak egy városnak
  • Kontra:

  • Hatalmas összeg a rendszer kiépítése
  • Tovább nehezíti a városban az autós közlekedést
  • Csak néhány szakaszon lehetne érdemben kihasználni
  • Önök hogyan látják?

    Szavazzanak és írják le véleményüket!

    Szavazás: Ön szerint milyen irányban kellene fejleszteni Szombathely tömegközlekedését?

    Hozzászólások (26)

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Keresés

    Hozzászólások

    miki1950 : N* h*ll*d, t* *zt*n n*m v*gy s*mm*. *nny*r* b*g*tt p*s*st m*r r...
    Európai Bizottság: nyárig be kell oltani a felnőtt lakosság 70 százalékát
    miki1950 : H* *gy*lt*l*n l*sz n*l* h*llg*t*. ...
    Vidnyánszky Attila is indít osztályt jövőre az SZFE-n
    miki1950 : *g*sz *gysz*r**n n*m t*d*m m*g*lln*, h*gy * f*lk*nfb*n f*lt*tt k...
    Podcast Feiszt Györggyel: Miért nem tudják a szombathelyiek, hogy gazdag kultúrájú, nagy múltú városban élnek?
    miki1950 : M*g j*, h*gy n*m *n d*nt*k b*rk* h*ly*tt *s! D* *tt*l m*g h* v*l...
    „Nagyon szerencsétlen, amikor beleszól a politika” – Egy szombathelyi orvos a kínai vakcináról
    miki1950 : *kk*r* h*ly*s*g*t *rt*l, h*gy cs*k r*v*d*n. * f*d*ss m*gt*lt*tt*...
    Tiltakozik az ellenzéki szövetség a kormány „büntetőhadjárata” ellen