NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Kultúra

Saller a kánonnak - Alföldi Róbert "Tragédiája" a Nemzetiben

Gyöngéd szájmunka Rómában, Kepler a kerekesszékben, rave-kereszt, bezsákolt testek. Megnéztük a darabot, ami kiverte a biztosítékot a konzervatív körökben.

Előre leszögezném, nem vagyok nagy színházjáró. Nem azért, mert már az óvodában is furkósbot volt a jelem, egyszerűen rossz élményeim voltak a klasszikus értelemben vett színészetről: affektáló-nyávogó szereplők, idegesítő modorosság és manírok, erőltetett menet. Egyszerűen sosem sikerült kikapcsolnom azt a tudatot, hogy én most egy széksorban ülök, és jól megtervezett viselkedésmódokat látok. Inkább folyamodtam olyan műfajokhoz, amiknél ez a feledés, elmerülés sokkal könnyebb, a filmhez, a könyvhöz.

Időközben világossá vált: nem a színművekkel van nekem bajom, hanem a béna darabokkal és a rossz előadásokkal. Jó lett volna néhány jót is látni, de nem jól választottam. Úgyhogy most adtam magamnak még egy esélyt, és ha már így alakult, azt mondtam, kerüljön a terítékre korunk egyik legvitatottabb rendezésű darabja, Magyarország legfontosabb színházában.

Ádám, Éva, Lucifer, alma
fotó: Gordon Eszter

Csak semmi unalmas historizálás!

A Madách-féle Az ember tragédiájáról van szó persze, a formát bontani közismerten szerető, és azzal az átlagosnál lazábban bánó Alföldi Róbert kezében. És ezt az együttállást már csak azért is szerettem volna látni, mert az, ahogy a rendező hozzányúlt Madách művéhez, elég hamar leküldte a biztosítékot néhányaknál. Aztán maga Alföldi is rádobott még egy lapáttal, amikor egy konzervatív újságíró kérdésére , miszerint megnézetné-e a darabot egy 12 évessel, úgy reagált:

Meg bizony. Önnek pedig kívánok ilyen orális szexet, innentől kezdve egész életében.

Romlott Róma
fotó: Gordon Eszter

A vita tárgyát a Római szín képezte, de utólag belegondolva két oka is van, ami miatt nem értem a kifakadásokat (illetve dehogynem értem, csak a minden lében zsidót és buzit kereső, népnemzeti ostobizmus számlájára írom). Az egyik az, hogy már a darab legelejét is a mai kor kaftánjába öltöztette be a direktor: az angyalok serege farmerban-atlétában, musicalesen dícséri a botján beérkező Istent, Lucifer zakóban perlekedik vele, Egyiptom fáraója pedig egy Mercedes kabrióval és gépfegyveres rabszolga-felügyelőkkel van körülvéve.

Madách is egyértelmű szexuális utalásokat tett

Sejteni lehetett tehát, hogy a hedonista Róma ábrázolásával sem fog Alföldi sokat pepecselni, és hogy a ledér leányok gyöngéd szájmunkát végeznek el férfitársaikon? Még szép. A szopás nem bűn, sőt, élvezetes cselekedet, emberek milliói művelik minden másodpercben szerte a világon.

Pörzse Sándornak is innen üzenjük, csaholás előtt nem hülyeség elolvasni magát a művet is, hiszen Madách - és ez volna a másik ok, amiért a kritikusok hőzöngése komolytalanná válik - egyértelmű szexuális utalásokat tett a szövegben (

De nyald meg ajkad, nincs-e rajta méreg / No úgy, most már mulathatunk, galambom

), de hát azt nyilván nem írhatta le, hogy Clúvia körbekerítette nyelvének csücskével Catulus pulzáló lila makkját. De ettől még a rendező megrendezheti azt.

még több fotóért klikkeljen!
fotó: Gordon Eszter

Egyébként több dolog is nagyon jót tesz az előadásnak azon kívül, hogy bátran kihagyták belőle az egyes színek kanonizált lefestését. Az újszerűségre csak rájátszik, hogy az Ádámot játszó Szatory Dávid tényleg olyan jellem(nek tűnne talán a való életben is), akivel hamar azonosulhat a "Tragédiával" amúgy is találkozó 16-17 éves középiskolás: kicsattan az erőtől és a tudni vágyástól, a lendületbe pedig még az is belesimul, ahogy főbe lövi magát az utolsó jelenetek egyikében.

Keresztes lovagok helyett keresztes focisták

A díszletezés és a jelmezek frissessége is hálásak bizonyul: a

vérengző kereszt

vörösen világító ledekkel körbeverve ereszkedik alá, a keresztes lovagok itt keresztes-mezes focisták, Kepler úgy tűnik fel, mint a lebénult Stephen Hawking, laptopról beszédmodulátor segítségével kommunikálva, a falanszter-jelenetben átlátszó zsáknejlon-ruhában sorakoznak a jómunkásemberek.

A színpadot beborító, háromszögekből álló kupola egyszer színezett háttérként, egyszer vetítővászonként szolgál, ami a színészekre aggatott mikrokamerák élő felvételét mutatta, de izgalmas az is, hogy egyik szín után sem takarítják el az előző nyomait, meghagyva az emlékezetben az ember (Ádám) által bejárt utat.

Alföldi gyakorlatilag azt csinálta, amit a legtöbb régi dráma megérdemelne: átültette azt a ma sokkal közérthetőbb nyelvére, úgy, hogy egyébként az eredeti szöveghez véletlenül sem nyúlt. Úgy közelítette meg a klasszikust, hogy a rárakódott jó és rossz dolgokat félrerakta - ahogy arról egy tévéinterjúban is nyilatkozott.

Ha ez kell - márpedig ez kell - ahhoz, hogy a ma ifjúsága is magáévá tehesse Madách töprengéseit, akkor ez a lehető legjobb, amit történhetett az alkotással. És ha irodalomtanár is olvassa ezeket a sorokat, üzenjük: vigye el az osztályát, mert meg fogják köszönni!

Hozzászólások (4)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

shopron: *r*l*k, h*gy f*lf*d*zt*t*k V*c*t, *gy *g*z*n h*ng*l*t*s k*sv*r*s...
Múmiák és sütemények: Vác, az ismeretlen város a Duna partján
ta-tom: N*gy*n sz*m*t d*l*g *z *lt*tl*n*k *ld*z*s*, k*nysz*r*tg*t*s* *s ...
Kijött a rendelet, hogy kiknek lesz kötelező a koronavírus elleni védőoltás
amiede: Cs*k gr*t*l*ln* l*h*t. N*m j*bb *z m*nt * gy*l*lk*d*s *s * f*c*m...
Tudta, hogy Szombathelyen a panelházak között van egy mini arborétum?
iszek: F*c*zn* k*ll*tt v*ln*,zs*bh*k*zn*, sz*ty*l*t k*pk*dn*...t*l*n m...
A Hősök terén tüntetnek az egészségügyi dolgozók
okoska120: *lph* v*r*s *ll*n* *lt*st t*sz*k k*t*l*z*v*, *m*k*r * d*lt* *s g...
Kijött a rendelet, hogy kiknek lesz kötelező a koronavírus elleni védőoltás