NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Közélet

Az igazi halálút: a 86-os

Másfél év alatt 38 közlekedési baleset, öt halott, és ez csak a Vas megyei szakasz. A politikusok közben csak ígérgetnek, mi a felelősöket keressük.

Poénkodhatnánk azon, hogy a 86-os főút felújításának története megtöltene egy 500 epizódos szappanoperát, de a téma véresen komoly. Az út rendszeresen szerepel a baleseti tudósításokban, néhány napja van, hogy beszámoltunk egy Nádasd mellett történt balesetről

2012.05.24. 16:21

Súlyos baleset Nádasdnál

/ sokkoló gal. 7 hsz. /
Életveszélyes állapotban szállították kórházba azt a férfit, aki autószállító elé hajtott Nádasdon. A sofőr nem volt bekötve, kirepült az autójából.
, aminek egyik sérültjét életveszélyes állapotban vitték kórházba.

Nem alkalmas a kamionforgalomra

Két héttel ezelőtt kamiont akart előzni egy személyautó a Sorokpolányi elágazás közelében, frontálisan ütközött egy másik kocsival

2012.05.14. 09:27

Előzésből frontális ütközés a 86-oson

/ sokkoló gal. 18 hsz. 2 kapcs. /
Kamiont előzött egy Toyota, de a szemből érkező Opel miatt nekirántotta autóját a kamionnak, végül mindhárom autó összeütközött. Mentőhelikopter ment a sérültért. Videóval frissítve!
, sérülése életveszélyes volt. Két nappal korábban egy ismert szombathelyi orvos veszítette életét Egyházasrádócnál, amikor autója kamionnal ütközött
2012.05.12. 16:37

Halálos ütközés - szombathelyi orvos az áldozat

/ sokkoló 29 hsz. /
Egy ismert szombathelyi nőgyógyász halt meg az egyházasrádóci balesetben. Három lánya súlyos sérülésekkel került kórházba.
. És ez csak az utolsó két hét krónikája.

A Vas megyei rendőr-főkapitányság adatai szerint 2011-ben összesen 28 közlekedési baleset történt a 86-os főút Vas megyei szakaszán. Két ütközés követelt emberéletet, hárman haltak meg. 34 könnyű, és hét súlyos sérülés történt abban az évben. Az idén január 1. és május 15. között kilenc baleset történt ezen a szakaszon, ketten veszítették életüket, heten könnyű, nyolcan súlyos sérüléseket szenvedtek.

Baleseti gócpontok
fotó: police.hu

A balesetek nagy részében szerepet játszottak a kamionok. És ezzel nem a kamionsofőröket akarjuk hibáztatni, de az út finoman szólva sem alkalmas ilyen nagy teherforgalomra. Februárban Zalalövőn

2012.02.07. 16:27

Minden gépiparis megtanul újraéleszteni

/ hírek /
, januárban Szelesténél borult fel kamion
2012.01.26. 16:45

Felborult egy kamion Szelesténél a 86-os úton

/ sokkoló gal. 1 kapcs. /
Valószínűleg túl gyorsan hajtott be a körforgalomba a kamion.
. Tavaly decemberben a körmendi egyenesben két kamiont akart megelőzni egy személykocsi
2011.12.19. 14:55

Előzésben lévő autó elől menekült árokba a Thalia

/ sokkoló gal. 9 hsz. 1 kapcs. /
Két kamiont előzött egy szlovák rendszámú Skoda vezetője. A szemből érkező Thalia sofőrje megijedt, fékezett és az árokba csapódott. A vétkes sofőr megállt segíteni.
, a szembejövő autó az árokba borult.

A legveszélyesebb út

Tavaly áprilisban két halottat követelt egy kamionbaleset

2011.04.19. 22:27

Két halottja van a kamionbalesetnek a 86-os úton (Videóval)

/ sokkoló gal. 4 hsz. /
Egy nemesbődi férfi a helyszínen, utasa kórházba szállítás után halt meg, miután az általa vezetett Renault Clio egy szlovén kamion elé hajtott. A kamionsofőr és a Clio harmadik utasa könnyebben sérült.
Nagykölkednél, februárban több kamionbaleset is történt
2011.02.17. 10:51

Kanyarodásra váró autóba rohant kamion a 86-oson, Balogunyomnál

/ sokkoló gal. 8 hsz. /
Az elmúlt napokban több kamionbaleset is történt a 86-os úton, Szeleste és Szombathely között. Az ismét télies útviszonyok mellett a figyelmetlenség is komoly tényező.
a 86-oson. Tavaly januárban halállal járt, amikor egy kocsi fékezés nélkül csúszott be egy kamion
2011.01.25. 10:36

Fék nélkül kamion alá - halálos baleset Vát közelében, a 86-oson

/ sokkoló gal. 9 hsz. /
Váratlanul áttért a szemközti sávba és szabályosan közlekedő kamionnal ütközött egy váti férfi által vezetett Mazda a 86-os úton. A sofőr azonnal meghalt.
alá Vátnál. 2010-ből egy balesetet idézünk fel, áprilisban három kamion és két személyautó ütközött
2010.12.15. 19:40

Kamionmentes karácsony Szelestén - Átadták az elkerülőt a 86-oson

/ közélet gal. 10 hsz. 2 kapcs. /
Még fel sem tudják fogni a szelesteiek, hogy vége a házak non-stop remegésének. Ma ünnepélyesen megnyitották a falut elkerülő négysávos útszakaszt. Videókkal.
a 86-oson.

Sorolhatnánk még a baleseteket, de a rendőrség baleseti térképein is látszik, hogy Vas megye közlekedésének legkritikusabb szakasza a 86-os főút. És akkor még nem beszéltünk a főút Vas megyén kívüli részeiről, azokról is hasonló statisztikákat lehetne összeállítani.

Súlyos balesetek az elmúlt 30 napban
fotó: police.hu

Azért azt is meg kell említeni, hogy az út jelenlegi, finoman szólva áldatlan állapota a térség gazdaságára is kedvezőtlen hatással van. Hiszen a befektetők szempontjai között az első helyeken szerepel a megközelíthetőség, az alapanyag és áruszállítási lehetőség. A gazdaság fejlesztése, a munkahelyteremtés rendre előjön a politikusi megnyilvánulásokban, főleg a választások közeledtével.

Mint a pókháló

Mert simán választást lehetne nyerni azzal, ha valaki végre odahatna, kilobbizná, kierőszakolná stb., hogy végre fejezzék be az út felújítását, építsék ki a sokszor megígért 2x2 sávos, gyorsforgalmi utat. Mert annak kedvező hatásai a gazdaságot is érintené, de ami fontosabb, emberéleteket óvna meg.

De hogyan is jutottunk idáig? Ha ránézünk Magyarország közlekedési térképére, láthatjuk, hogy a közútrendszer Budapest központú, és a fő útvonalak, amikre autópályát is építettek, a fővárosból indulnak. Mint a pókháló, a központi erős szálakat gyengébb, vékonyabb fonalak kötik össze, amelyek esetünkben a kisebb távolságú utakat szolgálják.

Jelenlegi autópályák és gyorsforgalmi utak
fotó: KTI

Tulajdonképpen ez, az évtizedeken át szolgáló rendszer az eredendő oka, hogy a 86-os ma nem alkalmas a megnövekedett forgalom levezetésére. Az előző rendszerben a fővárosból induló utakat fejlesztették, nem terveztek túlságosan előre, és akkor még jóval kevesebb autó volt magánkézben.

Az igazi robbanás

De az életszínvonal növekedése magával hozta az autók számának növekedését, így az egyre nagyobb forgalmat. A 80-as évek végének politikai nyitása, majd a rendszerváltás a nyugati sógorokat csalogatta hazánkba, a bevásárlóturizmus éveken át húzóágazat volt a Nyugat-Dunántúlon. És a sógorok autókkal érkeztek.

Az egyre növekvő forgalomnak a kisebb utak egyre nehezebben feleltek meg, a 86-os akkor vált fontosabbá, amikor elkészült az M1-es autópálya, ami sokkal gyorsabb és kényelmesebb utazást jelentett a főváros felé. A szombathelyiek és a vasiak akkor kezdték igazán használni ezt az utat. De felfedezték a teherszállítók is, hiszen az Északi-tengeri és Balti-tengeri kikötőkből rengeteg árut szállítanak az Adria felé.

Az igazi robbanást azonban az hozta meg, amikor az osztrákok fizetőssé tették az autópályáikat. A teherfuvarozók így Ausztriát (és az Alpokat) elkerülve hazánk felé vették az irányt. A 86-os főút úgy vált teherszállítási főútvonallá, hogy erre nem volt alkalmas. Mára naponta több ezer kamion és személyautó halad végig a főúton, Zalától egészen Győr-Moson-Sopron megyéig.

Ki a felelős?

Érdemes megnézni az alábbi térképet, ami a magyar közutak forgalmi leterheltségét mutatja. Míg az autópályákat főként a hazai személyautók használják, a 86-os főutat a külföldi teherautók, amit a térképen lila színnel jelöltek. Igaz, néhány éve bevezették az úthasználati díjat a teherautók számára, de ez sem okozott komolyabb változást, a fuvarozó cégeknek így is olcsóbb, ha errefelé küldik autóikat.

A forgalmi terhelés
fotó: KTI

A 86-os burkolatát teljesen kikezdte a nagy terhelés. Nyomvályúsodik, megreped az aszfalt. Szűk, kanyargós út, megint megismételjük, nem erre tervezték. Sok településen áthalad, ott a házfalak repedeznek, az úton biciklivel életveszélyes közlekedni, még az is kész túlélőtúra, ha valaki át akar menni a túloldalra.

Hogy ki a felelős? Természetesen a szakemberek és a döntéshozók. A szakemberek azért, mert nem figyelmeztettek időben, a döntéshozók meg azért, mert sokáig nem foglalkoztak a dologgal, és amikor már tarthatatlanná vált a helyzet, akkor is csak ímmel-ámmal tették a dolgukat.

Ahova jutott pénz, és ahova nem

Pedig a szombathelyi országgyűlési képviselőknek már választási ciklusokkal ezelőtt ütniük kellett volna az asztalt. Hiszen az országban rengeteg pénz megy el útépítésekre, felújításokra, ide viszont csak néha csurrant-cseppent valami, amiből némi burkolat-felújítást lehetett csinálni. Jó példa a hozzáállásra, hogy amikor Szombathelytől délre félméteres nyomvályúk dobálták az autók kerekeit, az volt a reakció, hogy sebességkorlátozó táblákat raktak ki.

Halálos balesetek az elmúlt 30 napban
fotó: police.hu

Igaz, később helyrehozták itt a burkolatot, de most már újra kezdődik a nyomvályúsodás, hiszen az út alapja nem ekkora terhelésre készült annak idején. Ez csupán rövid ideig tartó, tüneti kezelés. Eközben az ország több részén építettek alig használt hidakat, utakat, völgyhidat a sík terepen, és folytathatnánk a példákat.

A szombathelyi országgyűlési képviselők abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy egy ciklus kivételével (1990-1994) az éppen kormányon lévő pártok sorait gyarapították. Márpedig lobbizni igazán ebből a pozícióból lehet, mégsem értek el sikereket.

Akik lobbizhattak volna

Mindezt már a 90-es években el kellett volna kezdeni. Nézzük meg, kik is voltak akkor a képviselőink. A megye 1. és 2. választókerületében 1990 és 1998 között Hankó Faragó Miklós és Rácskay Jenő, mindkettő az SZDSZ színeiben. 98 és 2002 között Gyimesi József (Fidesz) és Sági József (Fidesz). A következő ciklusban, 2006-ig Hankó Faragó (SZDSZ) és Sági József (Fidesz), Gyimesi MDF színekre váltott, és listán került be, ahogyan a Fideszhez átigazolt Hende Csaba is.

2006 és 2010 között Hankó Faragó és Hende Csaba, ekkor listáról bejutott Ipkovich György (MSZP), Ágh Péter (Fidesz), Puskás Tivadar (KDNP). A jelenleg tart ciklusban Hende Csaba és Puskás Tivadar a két választókerületi képviselő, listáról ott van Ipkovich György és Nemény András (MSZP).

Nem vádaskodni akarunk, de nézzük meg, kik azok, akik több ciklust is töltöttek a parlamentben. Hankó Faragó Miklós (1990 - 2010), Rácskay Jenő (1990 - 1998), Gyimesi József (1998 - 2006), Sági József (1998 - 2006), Hende Csaba (2002 - ), Ágh Péter (2006 - ), Puskás Tivadar (2006 - ), Ipkovich György (2005 - ). Nos, ők azok, akiknek ki kellett volna lobbizni a 86-os főút felújítását.

Ígéret volt bőven

Persze, ide lehetne venni minden Vas megyei képviselőt, de úgy gondoljuk, a szombathelyi képviselőknek nagyobb ebben a felelősségük. Annál is inkább, mert 2006-ban Ipkovich György és Hankó Faragó Miklós ígérte meg, hogy a ciklus végére (2010-re) készen lesz Győrig a négysávos gyorsforgalmi út. Ekkor elindítottunk egy számlálót

2006.11.07. 23:30

Indul a visszaszámlálás, avagy ide nekünk a négysávos 86-os utat!

/ közélet /
A rendszerváltás óta Szombathely kapcsán mindig szóba kerül: jó utak kellenek, hogy könnyebben elérhessük a nagyvárosokat. Nos, állítólag 2010-ig elkészül az új, négysávos 86-os főút...
, ami a ciklus végéig jelezte a hátralévő időt, de amikor a számok a nullára értek, meg kellett állapítanunk
2010.06.03. 16:10

Vége a ciklusnak, de nincs kész a 86-os főút

/ közélet 18 hsz. 7 kapcs. /
Ipkovich György szerint sikeres az út felújítása, de ma már óvatosabban fogalmazna. Négy évvel ezelőtti ígéretére emlékeztettük Szombathely polgármesterét, a 86-os főút miniszteri biztosát.
, hogy az ígéret nem teljesült.

A 2015-re tervezett gyorsforgalmi úthálózat
fotó: KTI

Két évvel ezelőtt, a választási kampányban Puskás Tivadar és Hende Csaba tett hasonló ígéretet, igaz, ők nem a ciklus végét jelölték meg, hanem 2015-öt. Még három ás fél év van addig, cikkünk megjelenésekor 1305 nap. A számlálót újra elindítottuk

2011.01.03. 10:19

Vajon mikor lesz kész a 86-os főút? – Újra elindítjuk a számlálót

/ közélet 9 hsz. 6 kapcs. /
A Fidesz szombathelyi országgyűlési képviselői szerint 2015 végéig elkészül a 2x2 sávos, gyorsforgalmi út Győrtől Szombathelyig. Az előző ciklus elején a szocik ígértek hasonlót, nekik nem sikerült. Egyébként 1824 nap van addig.
, címlapunk alján, jobbra megtalálható.

És mi is történt eddig a 86-ossal? Nem túl sok. Az útnak nekiálltak, legalábbis szakaszosan. Tervek, engedélyeztetés, területek kisajátítása, kivitelezés, ez lenne a sorrend. Azt el kell ismerni, hogy Vas megye előbbre tart mindkét szomszédjánál, igaz, a zalai szakaszt már a kezdetekkor is későbbre tervezték. De amikor nálunk már épült váti elkerülő, Csornánál még azon vitatkoztak a helyi politikusok, hogy az elkerülő út délről vagy északról kerülje-e meg a várost.

Ahogyan most állunk

Sok szakaszon még most sincsenek tervek, van, ahol a kivitelezés, van, ahol a kisajátítás zajlik. Vas megyében három éve legalább elkészült a váti elkerülő

2009.06.10. 16:38

Átadták a 86-os váti elkerülőjét

/ közélet gal. 10 hsz. 4 kapcs. /
„Partizán módra, bozótharcosként kell összerakni a 86-os gyorsforgalmi utat” – mondta Ipkovich György miniszteri biztos az avatáson. Aztán talicskában tolt néhány métert egy újságíró kollégát.
, majd tavalyelőtt karácsony előtt a szelestei elkerülő is
2010.12.15. 19:40

Kamionmentes karácsony Szelestén - Átadták az elkerülőt a 86-oson

/ közélet gal. 10 hsz. 2 kapcs. /
Még fel sem tudják fogni a szelesteiek, hogy vége a házak non-stop remegésének. Ma ünnepélyesen megnyitották a falut elkerülő négysávos útszakaszt. Videókkal.
.

Elkezdték építeni a Szeleste és Szombathely közti szakaszt is, de másfél éve leállt a munka

2010.10.25. 16:28

Leállt a 86-os főút építése – A kivitelezőnek elfogyott a pénze

/ közélet 16 hsz. 1 kapcs. /
Lehet, hogy új közbeszerzés eljárást kell kiírni, ami a munka csúszását jelentené – válaszolta az illetékes államtitkár Ipkovich György parlamentben feltett kérdésére.
, eközben több település is pert indított
2011.06.24. 09:23

Továbbra is áll a 86-os főút építése

/ közélet 6 hsz. 6 kapcs. /
A Vát és Szombathely közti szakasz leállása óta csak tárgyalnak a folytatásról. Közben több település is pert indított a közútkezelő ellen.
a közútkezelő ellen az áldatlan állapotok miatt. A félbehagyott munka nyomát őrzi annak a felüljárónak a szerkezetei részei, amit el is neveztek Savaria Stonehenge-nek
2011.05.05. 13:56

"Savaria Stonehenge" - Csoda a 86-os út mentén (Frissítve)

/ közélet gal. 59 hsz. 1 kapcs. /
Felavatták a "Savaria Stonehenge"-t, sőt a societasosok még azt is megmutatták, hogy négysávos út híján a fiatalok melyik irányban hagyják el Szombathelyt.
.

Tavaly nyáron kiderült

2011.06.08. 11:37

Milliárdos károkat okoz a Vegyépszer csődje

/ közélet 7 hsz. 3 kapcs. /
Kisebb demonstráció zavarta meg a múlt héten a szombathelyi új szennyvíztisztító-telep átadását. Az alvállalkozók tüntettek, mert nem kapták meg pénzüket a generálkivitelezőtől, a Vegyépszertől. A cég csődje miatt áll a 86-os építése is.
, hogy a generálkivitelező Vegyépszer csődje miatt állt le a munka, a NIF Zrt. többször is azt közölte, hogy folytatódik az előkészítés és új kivitelezőt keresnek a munkára, ezt a kormánytól is megerősítették
2011.06.27. 19:30

2013-ra lesz kész a Vát és Szombathely közti főút

/ közélet 4 hsz. 3 kapcs. /
Legalábbis ezt mondta a parlamentben Fónagy János államtitkár. Ipkovich György szocialista képviselő kérdezte meg, mikor indul újra az építkezés.
. Néhány hete aztán jött a hír, hogy folytatódik az útépítés
2012.05.03. 13:52

Folytatódik a 86-os építése

/ közélet 28 hsz. 7 kapcs. /
A NIF Zrt. közleménye szerint két év múlva készül el a Szombathely és Vát közti szakasz. A munkát egy konzorcium nyerte el.
, a munkát egy konzorcium nyerte el, aminek egyik tagja az eddig több százmilliárdos állami megrendelést kapott Közgép Zrt.

Cikkünket azzal kezdtük, hogy szappanoperához kezd hasonlítani a 86-os főút felújításnak története. Tartunk tőle, hogy a szappanopera folytatódik, a baleseti statisztikákban pedig rendre megjelennek az út menti települések nevei, valamint a halálútként funkcionáló 86-os főút.

Kapcsolódó

2012.05.03. 13:52

Folytatódik a 86-os építése

/ közélet 28 hsz. 7 kapcs. /
A NIF Zrt. közleménye szerint két év múlva készül el a Szombathely és Vát közti szakasz. A munkát egy konzorcium nyerte el.

2011.06.27. 19:30

2013-ra lesz kész a Vát és Szombathely közti főút

/ közélet 4 hsz. 3 kapcs. /
Legalábbis ezt mondta a parlamentben Fónagy János államtitkár. Ipkovich György szocialista képviselő kérdezte meg, mikor indul újra az építkezés.

2011.06.24. 09:23

Továbbra is áll a 86-os főút építése

/ közélet 6 hsz. 6 kapcs. /
A Vát és Szombathely közti szakasz leállása óta csak tárgyalnak a folytatásról. Közben több település is pert indított a közútkezelő ellen.

2011.06.08. 11:37

Milliárdos károkat okoz a Vegyépszer csődje

/ közélet 7 hsz. 3 kapcs. /
Kisebb demonstráció zavarta meg a múlt héten a szombathelyi új szennyvíztisztító-telep átadását. Az alvállalkozók tüntettek, mert nem kapták meg pénzüket a generálkivitelezőtől, a Vegyépszertől. A cég csődje miatt áll a 86-os építése is.

2011.05.05. 13:56

"Savaria Stonehenge" - Csoda a 86-os út mentén (Frissítve)

/ közélet gal. 59 hsz. 1 kapcs. /
Felavatták a "Savaria Stonehenge"-t, sőt a societasosok még azt is megmutatták, hogy négysávos út híján a fiatalok melyik irányban hagyják el Szombathelyt.

2011.01.03. 10:19

Vajon mikor lesz kész a 86-os főút? – Újra elindítjuk a számlálót

/ közélet 9 hsz. 6 kapcs. /
A Fidesz szombathelyi országgyűlési képviselői szerint 2015 végéig elkészül a 2x2 sávos, gyorsforgalmi út Győrtől Szombathelyig. Az előző ciklus elején a szocik ígértek hasonlót, nekik nem sikerült. Egyébként 1824 nap van addig.

2010.12.15. 19:40

Kamionmentes karácsony Szelestén - Átadták az elkerülőt a 86-oson

/ közélet gal. 10 hsz. 2 kapcs. /
Még fel sem tudják fogni a szelesteiek, hogy vége a házak non-stop remegésének. Ma ünnepélyesen megnyitották a falut elkerülő négysávos útszakaszt. Videókkal.

2010.10.25. 16:28

Leállt a 86-os főút építése – A kivitelezőnek elfogyott a pénze

/ közélet 16 hsz. 1 kapcs. /
Lehet, hogy új közbeszerzés eljárást kell kiírni, ami a munka csúszását jelentené – válaszolta az illetékes államtitkár Ipkovich György parlamentben feltett kérdésére.

2010.06.03. 16:10

Vége a ciklusnak, de nincs kész a 86-os főút

/ közélet 18 hsz. 7 kapcs. /
Ipkovich György szerint sikeres az út felújítása, de ma már óvatosabban fogalmazna. Négy évvel ezelőtti ígéretére emlékeztettük Szombathely polgármesterét, a 86-os főút miniszteri biztosát.

2009.06.10. 16:38

Átadták a 86-os váti elkerülőjét

/ közélet gal. 10 hsz. 4 kapcs. /
„Partizán módra, bozótharcosként kell összerakni a 86-os gyorsforgalmi utat” – mondta Ipkovich György miniszteri biztos az avatáson. Aztán talicskában tolt néhány métert egy újságíró kollégát.

2006.11.07. 23:30

Indul a visszaszámlálás, avagy ide nekünk a négysávos 86-os utat!

/ közélet /
A rendszerváltás óta Szombathely kapcsán mindig szóba kerül: jó utak kellenek, hogy könnyebben elérhessük a nagyvárosokat. Nos, állítólag 2010-ig elkészül az új, négysávos 86-os főút...

Hozzászólások (25)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

miki1950 : Pr*b*ld m*g n*m * h*ly*s*g f*l* v*nn* *z *r*nyt. M** h*r, h*gy ...
A járványtagadók hirtelen elkezdtek maszkot viselni, hogy megvédjék magukat a beoltottaktól
ltk70: *z*rt r*m*l*m, *gysz*r cs*k *ssz*r*nc*lj* v*l*k* * k*s*m*t*tt h*...
Berki Krisztián a Maldiv—szigetek után nem tudott felkészülni a büntetőfékes tárgyalására
kriszpo: *lf*l*jt*tt*m: "Sz*r*nt*k *z *lt*tt*k * b*nn*k l*v* *lt**ny...
A járványtagadók hirtelen elkezdtek maszkot viselni, hogy megvédjék magukat a beoltottaktól
kriszpo: N*m f*rt*zn*k * b**lt*tt*k, m*rt n*m *kt*v v*r*st k*pn*k *gy *lt...
A járványtagadók hirtelen elkezdtek maszkot viselni, hogy megvédjék magukat a beoltottaktól
miki1950 : N* *lm*dj*t*k. H* * f*d*ssm*ff** k*n*zt* m*g*n*k ,*kk*r *rb*n s*...
A NER emberei köröznek a volt balatonberényi gyermeküdülő fölött