NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Sokkoló

Négy év fogház a vonat elé hajtó munkásautó sofőrjének - itt vannak a részletek

Hárman meghaltak abban a tavalyi balesetben, ahol közmunkásokat szállító autó hajtott vonat elé. A sofőr ma állt a bíróság elé.

A vádlott, P. Szabolcs és tanúk meghallgatásával kezdődött a három halálos áldozatot követelő vasúti baleset tárgyalása Kőszegen. Ahogy arról tavaly április 13-án részletesen beszámoltunk

2012.04.13. 12:49

Három halott a kőszegfalvi vonatbalesetnél

/ sokkoló gal. 65 hsz. 4 kapcs. /
Jól belátható szakaszon hajtott a közmunkásokat szállító kisbusz a motorvonat elé. Többen ültek benne, mint ahány ülés volt. Hárman meghaltak.
, egy munkásokat szállító kisbusz hajtott a Kőszeg felé tartó személyvonat elé. A balesetben hárman meghaltak, ketten súlyosan sérültek, ketten pedig karcolásokkal úszták meg a karambolt. A vonaton senki nem sérült meg.

Négy év fogházbüntetést szabott ki a bírónő a sofőrre
fotó: Tánczos Mihály

A tárgyaláson körvonalazódott, hogyan omolhat össze egyik pillanatról a másikra egy fiatalember élete pár másodperces kihagyás miatt. Példát láthattunk arra, hogyan lesz súlyosbító tényező a segíteni akarásból és a tárgyalás szüneteiben a néma csend emlékeztetett azokra is, akik életüket vesztették a balesetben.

P. Szabolcs erdészként dolgozott, 2012. februárjától pedig feladata lett a közmunkások terepre szállítása is, az erdészet járművével. Bár a férfi tartotta a gyakran cserélődő munkásoknak a balesetvédelmi oktatást, az utazással kapcsolatos intelmek soha nem hangzottak el. Április 13-án, pénteken 12.30-ig tartott volna a munka, de a melegre való tekintettel előbb befejezték. 12.15 körül indult az erdészet hatszemélyes Toyotája, benne a sofőrön kívül hat utassal. H. Istvánnak ugyanis egyedül kellett volna maradnia a terepen, megvárva az érte érkező autót, de bekérezkedett a P. Szabolcs által vezetett járműbe. K. Árpád önként beült a csomagtartóban rögzített szerszámos ládára, a szerszámok közé, hiszen csak rövid útról volt szó. Senki nem kapcsolta be a biztonsági övét, a tárgyaláson kiderült, hogy „nem volt szokás”.

A motorvonat lesöpörte a munkásbuszt
fotó: Tánczos Mihály

A gyengélkedő motorú Toyota 40-50 kilométeres sebességgel haladt át Kőszegfalván, majd a vasúti átkelő előtt lassított. Arra, hogy mi történt az ütközés előtt nem sikerült pontos választ kapni. A sofőr, P. Szabolcs arra emlékezett, hogy a 87-es út kereszteződésénél munkás lapátolta a sarat az aszfaltról és azt is végiggondolta, hogyan közelíti meg. Vallomásában úgy emlékezett, körülnézett. A következő kép már a Markusovszky kórház műtője volt.

A szakértői iratokból kiderült, hogy a vonatot irányító Sz. Ferenc 77 km/h-s sebességnél húzta be a gyorsféket, a 100 tonnás szerelvény 184,6 méter múlva állt meg. A motorvonat a Toyota hátulját találta el, három ember – köztük a csomagtartóban utazó férfi – kirepült az autóból és életét vesztette. Súlyosan sérült a sofőr is. Az autóba bekérezkedő férfi túlélte a karambolt. Szintén szakértők állapították meg, hogy a vasúti átkelő nem felel meg a biztonsági követelményeknek. Kőszegsfalva felől érkezve a járművezetők az átkelő után szinte azonnal a 87-es főút kereszteződésébe érnek. Ez azonban nem játszott szerepet a balesetben.

Az átkelő a tárgyalás napján
fotó: Tánczos Mihály

A baleset idején tökéletesek voltak a látási viszonyok, a fényjelzővel és sorompóval nem, csak Stop táblával biztosított átkelő előtt a Szombathely felől érkező vonatot több száz méterről észlelni lehetett. Kérdéses volt, adott-e hangjelzést a személyvonat vezetője? A szakértő szerint igen. Kb. 400 méterre szólalt meg a duda, de azt sem sikerült tisztázni, vajon a munkásbusznak szólt-e? Sz. Ferenc elmondta, amikor észlelte a veszélyhelyzetet, akkor nem dudált, hiszen azzal volt elfoglalva, hogy megállítsa a vonatot, ami mindkét kezét igénybe vette, ilyenkor a dudálásnak nincs sok értelme. A vonatvezető hozzátette, az átkelők előtt nem kötelező hangjelzést adni. Az autót már messzebbről észlelte, de elsőre úgy ítélte meg, hogy az meg fog állni az átkelő előtt, mert lassú tempóban közeledett. Közben másra is figyelt és amikor észlelte, hogy a jármű elhagyta a stop-tábla vonalát, akkor vészfékezett.

Sz. Ferenc 30 év alatt 11 halálos balesetet élt át mozdonyvezetőként. A mostani balesetből az utasok és a jegyvizsgáló csak annyit éreztek, hogy a vonat hirtelen fékez. N. Sára vezető jegyvizsgáló először nem is tudta, hogy a vonat roncsolta szét a sín mellett füstölgő autót, ő Sz. Ferenchez sietett megkérdezni, mi történt. Amikor tudomást szerzett a balesetről, akkor először az utasokat kérdezte, rendben vannak-e. A szerelvényen kilencen utaztak, senkinek nem esett baja. Ebben közrejátszott az is, hogy mindenki ült.

A tanúk közül először P. Imrét hallgatta meg a bírónő és többször is figyelmeztette a férfit, hogy beszéljen hangosabban. A férfi nem emlékezett a baleset perceire, ő is a kórházban tért magához. P. Szabolcs mellett biztonságban érezte magát az autóban. Elmondta, hogy K. Árpád máskor is ült már a ládán, olyankor is, amikor lett volna helye az ülésen is. A férfi a biztonsági övvel kapcsolatban elmondta, talán egyszer látta a két hónap alatt, hogy valaki bekapcsolta azt. Az átkelőben soha nem figyelte, milyen tábla van kint, az a sofőr dolga.

H. István volt az a férfi, aki bekérezkedett az autóba, hetedikként. Úgy emlékezett, jókedvűen indultak hazafelé. Ő sem észlelte sem a vonatot, sem a dudálást, a sürgősségin tért magához a baleset után. Még lábadozott, amikor a többi túlélővel együtt a rendőrség megbírságolta 30.000 forintra az öv használatának elmulasztása miatt. A férfi elismerte, hogy nagyot hibázott. „A modernebb csatokat be szoktuk kötni, más autókban” - mondta, de a bírónő kérdésére már nem tudott válaszolni, miért jobb egy „modernebb” biztonsági öv. Bár jogosítványa nincs, azt mondta: „tudnom kellett, hogy be kell kapcsolni az övet. Nem tettem meg.”.

Stop...
fotó: Tánczos Mihály

V. Gábor Kőszeg felé nézett éppen, amikor ütköztek a vonattal. Dudálást ő sem hallott és még a helyszínen magához tért. Saját lábán szállt ki a kocsi maradványaiból, de folyt belőle a vér. A vádlottal kapcsolatban elmondta, hogy „a képességeihez képest jól vezet”, majd a bírónő kérdésére pontosított: „jól vezet és kész. Úgy értettem, hogy vannak, akik nála jobban vezetnek. Én 1978-ban szereztem jogosítványt.” (A vádlott 2004-ben szerzett B-kategóriás vezetői engedélyt és saját bevallása szerint jelenlegi, idős autójával már több, mint 200 ezer kilométert tett meg.)

A tanú úgy emlékezett, a hetedik ember beülése ellen senki nem tiltakozott, természetsenek vették, hogy nem hagyják ott, a terepen. A biztonsági övvel kapcsolatban azt mondta, mindenkinek a saját felelőssége, a sofőrnek nincs hozzá köze. (Azt mi tesszük hozzá, hogy a szabályosan bekötött sofőrt akár meg is ölheti egy frontális ütközéskor előre repülő, be nem kötött utas, így a járműben utazók nem csak a saját testi épségüket kockáztatják. A vonatkozó videót lásd „ Öv nélkül macsó?

2009.08.03. 05:55

Öv nélkül macsó?! - Kommentár meghökkentő videókkal

/ sokkoló 19 hsz. /
Szombattól nem mérlegelhet a rendőr, ha valakit mobiltelefonáláson ér vezetés közben, vagy ha valakinek nincs bekapcsolva a biztonsági öve.
” című korábbi cikkünkben.)

Itt ült az egyik áldozat
fotó: Tánczos Mihály

V. Gábor úgy fogalmazott, a munkásbusz átgurult a Stop táblánál. A sebességét 10-15 km/h-ra tippelte. Biztosan nem álltak meg. „Így sikerült, nem tudok mást mondani” - tette hozzá.

A büntetlen előéletű vádlott, P. Szabolcs többször is elsírta magát a tárgyaláson. A fiatalember nagyon büszke volt arra, hogy sikerült előlépnie erdésszé és kínosan ügyelt arra, hogy felettesei elégedettek legyenek vele. A munkáit mindig időben adta le. A baleset előtti másodpercek az utolsó emlékképe. Úgy emlékezett lassított, megállt és papírokat adott át a mellette ülőnek. Az is rémlik neki, hogy körülnézett, de nem látott vonatot. Az utolsó szó jogán a teremben ülőkhöz fordult és elmondta, mennyire sajnálja a történteket. „Bocsánatot szeretnék kérni az elhunytak családjától, hozzátartozóitól. Nem szerettem volna bántani senkit. Három családot és a sajátomat is olyan helyzetbe hoztam, amit nem tudok orvosolni. Remélem egyszer megbocsátanak nekem...”

Az áldozatokra emlékeztető kereszt
fotó: Tánczos Mihály

A bírónő ítélete láthatóan megrendítette P. Szabolcsot. „A szabadlábon lévő P. Szabolcs vádlott bűnös közúti baleset okozásának vétségében és közlekedés biztonsága elleni vétségben. A bíróság halmazati büntetésként négy év fogházbüntetésre és négy év vezetéstől eltiltásra ítéli. A vádlott köteles megfizetni az állam javára 1 millió 86 ezer forint bűnügyi költséget.”

A vádlott védője enyhítésért fellebbezett.

Korábban írtuk

A Kőszegi Járásbíróság négy év letöltendő fogházbüntetésre ítélte P. Szabolcsot, illetve a járművezetéstől szintén négy évre eltiltotta. Az erdész férfi tavaly április 13-án, pénteken hat főt, egy kivétellel közmunkásokat szállított az erdészet hatszemélyes járművével. Egy férfi a csomagtartóban kialakított szerszámos ládán ült.

Kőszegfalvánál a Toyota ütközött a Kőszeg felé tartó személyvonattal. A balesetben három utas a helyszínen életét vesztette. A balesetről a nyugat.hu részletesen beszámolt

2012.04.13. 12:49

Három halott a kőszegfalvi vonatbalesetnél

/ sokkoló gal. 65 hsz. 4 kapcs. /
Jól belátható szakaszon hajtott a közmunkásokat szállító kisbusz a motorvonat elé. Többen ültek benne, mint ahány ülés volt. Hárman meghaltak.
.

Hárman haltak meg Kőszegfalvánál vonatbalesetben
fotó: Tánczos Mihály

A ma meghozott ítélet ellen a vádlott védője enyhítésért fellebbezett, így az ítélet nem jogerős. Cikkünket hamarosan frissítjük a tárgyalás részleteivel.

Kapcsolódó

2012.04.13. 12:49

Három halott a kőszegfalvi vonatbalesetnél

/ sokkoló gal. 65 hsz. 4 kapcs. /
Jól belátható szakaszon hajtott a közmunkásokat szállító kisbusz a motorvonat elé. Többen ültek benne, mint ahány ülés volt. Hárman meghaltak.

2009.08.03. 05:55

Öv nélkül macsó?! - Kommentár meghökkentő videókkal

/ sokkoló 19 hsz. /
Szombattól nem mérlegelhet a rendőr, ha valakit mobiltelefonáláson ér vezetés közben, vagy ha valakinek nincs bekapcsolva a biztonsági öve.

Hozzászólások (7)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

palig: *z m*nd *z*rt v*l*s*lt m*g m*rt * S*m* *s *d* j*rt *v*d*b* , b*n...
Napelemek és hőszivattyúk – Megújuló óvodák Szombathelyen
crankitup: N*l*d *s *lm*nt*k *tth*nr*l... ...
A NER-elit luxusutazásait fotózó újságírót is megfigyelték a Pegasus kémszoftverrel
crankitup: K* h*tt* v*ln*. *gy k*nny* l*sz *ls*lly*szt*n* *z *d*f*z*t*k p*n...
Már saját alapítványa is van Várkonyi Andreának
miki1950 : H* n*m b*n*d, k**g*sz*t*n*m. - * t*t*l*t*r**s *ll*m m*gt*r*mt*s...
A NER-elit luxusutazásait fotózó újságírót is megfigyelték a Pegasus kémszoftverrel
crankitup: * gy*rt* cs*k *z*n v*n, h*gy m*n*l t*bb*t sp*r*lj*n. Pl. * vw k*...
Katalizátorok tucatjait lopta el egy 18 éves fiú Szombathelyen