NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Könnyű

Twitteren az egész világ - Mire jó a mikroblog?

Sokat hallunk arról, hogy Twitter, de még mindig kevesen tudják, mire jó napjaink egyik legnépszerűbb webes közösségi szolgáltatása. Ráadásul egyszerre csak 140 karakternyi szöveges információt tehetünk közzé rajta - mégis lelkesen használják még a celebek is, Paris Hiltontól Zimány Lindáig. Mikroblogolásnak hívjuk az ilyet, és most megpróbáljuk megragadni a lényegét. Hogy sikerül-e, azt döntsék el Önök.
Magyar Kétfarkú Kutya Párt a Twitteren
fotó: Nyugat.hu

Változnak az idők, változik a média, és változik a web. Az internet például lassan átalakítja a médiát (sokat elárul, hogy sorra zárnak be nagy amerikai napilapok szerkesztőségei, és maradnak online platformon, vagy a tény, hogy már a magyar hírműsorok is beemelnek YouTube videókat híradásaikba), az idő pedig átalakítja a netet: saját, statikus weboldalak létrehozásától egyre inkább elmozdulunk a friss és ropogós tartalommegosztás irányába, amiben már nem csak hivatásos újságírók, kutatók, fotósok vesznek részt, hanem egyre inkább mindenki. Evidens volt, hogy megjelenjenek olyan webes szolgáltatások, amik ezt megkönnyítik - és megszületett a mikroblog jelensége. Na de mi is ez a mikroblog izé?

A mikroblogolás azt teszi lehetővé, hogy villámgyorsan és pofonegyszerűen tegyünk közzé információkat, osszunk meg tartalmakat ismerőseinkkel, a világgal, vagy akivel akarjuk. A klasszikus értelemben vett blogtól (azaz webnaplótól) annyiban tér el, hogy sokkal kevesebb helyet és energiát igényel, hiszen gyakran csak egy-egy mondatról, vicces képről, érdekes linkről van szó - mikroblogjában az ember nem vesztegeti az időt hosszadalmas okfejtésekkel, csak kalimpál egy keveset a billentyűzeten, klikkel, és már élesíti is a bejegyzését. A végcél persze ugyanaz: közölni valamit egy adott, minket érdeklő témáról - csak éppen a lehető legtömörebben.

Twitter: első a sorban

Az első, és azóta is élenjáró mikroblog jellegű oldal, a Twitter 2006-ban fogant meg Kaliforniában (neve csiripelés t jelent, ezzel is utalva mondandónk fürge, könnyed közzétételére). Azóta szülőatyjait is meglepte félelmetes elterjedésével: mára a harmadik legtöbbet használt közösségi oldallá nőtte ki magát, és felröppent a szóbeszéd arról is, hogy a Google esetleg felvásárolná, hiszen iszonytató mennyiségű információ szalad át rajta nap mint nap (nekik meg az ugye elég nagy kincs ).

Mi a Twitter? (Villámoktatás angolul)

Használata nem igényel mélyenszántó megértést: nagyon rövid, egy telefonos üzenettel megegyező hosszússágú szöveget pötyöghetünk be - nem csoda, hogy olykor az internet SMS-ének is nevezik - arról, hogy épp mit csinálunk, hova készülünk, milyen az idő odakint, mit találtunk a neten - tulajdonképpen bármiről. Itt is bejelölhetünk embereket, akiknek a Twitter-nyelv szerint követői ( "follower" ) leszünk: kezdőoldalunkon az ő csiripeléseik fognak megjelenni úgy, mint egy folyamatosan frissülő hírfolyam. Ja, és természetesen ne lepődjünk meg, ha minket is követni kezd valaki, még ha nem ismerjük az illetőt.

Havi hatmillió felhasználó

Az egyedülálló oldal azóta is viták kereszttüzében áll: hívei szerint ez a legegyszerűbb kapcsolattartási módok egyike, valamint sokkal előbb jutnak az aktuális hírek birtokába, míg ellenzői azzal ágálnak, hogy a túlburjánzó kommunikációs zajból, és a rántott sajtot ebédeltem típusú üzenetek közül nehéz kibogarászni az igazán fontos információkat.

Egyik szekértábor érveivel sem lehet vitatkozni, egy azonban biztos: iszonyú népszerűségnek örvend. 6 millióan használják havonta, és a magyar twitterezők tábora is duzzadóban van, a Webisztán blog egyik májusi bejegyzése szerint megugrottuk már a hatezres felhasználói számot.

Magyarok a Twitteren - klikk a képre!
fotó: Nyugat.hu

De miért is vagyunk hajlamosak kattanni a mikroblogolásra? A Twitter és társai rohamos terjedésére két egyetemi kutató, Emily Pronin és Daniel Wegner egyik kísérlete lehet a válasz. Ők azt tesztelték, hogy a gondolkodás gyorsasága vajon befolyásolja-e az emberek közérzetét - ezért egy csoporttal állításokat olvastattak normál tempóban, míg egy másikkal szintúgy, de nekik feleannyi idő állt csak rendelkezésükre. Utóbbiak a tesztet követően sokkal felszabadultabbnak, boldogabbnak, és magabiztosabbnak érezték magukat, függetlenül az állítások tartalmától, amik közt pedig még kifejezetten negatív kicsengésűek is voltak. Lehetséges tehát, hogy a gyors információmegosztás is hasonló hatásokkal jár. (De lehet, hogy egyszerűen csak azért twittelünk, mert szeretünk belekukkantani a másik életébe. Kézenfekvőbb megközelítés, hogy egy kicsit mindenki szeretne Big Brother lenni.)

A mikroblogolás térnyerését jól mutatja, hogy már nem csak a Twitteren, Tumblr -en, Plurk -ön, és egyéb, kifejezetten ilyen irányultságú szájtokon létezik, de megfertőzte például a világ legnagyobb közösségi oldalát, a Facebook ot is: itt az ún. status update-ek funkcionálnak hasonlóan (vagyis amikor közlünk valamit a nevünk mellett).

Üzleti lehetőségek a mikroblogban

Nyugodtan kijelenthetjük: ha egy cég ad a webes jelenlétre, akkor messze nem elég egy saját honlapot gründolnia, kötelezően jelen kell lennie a közösségi oldalakon is. A Twitter egyáltalán nem csak unatkozó tinédzserek játszótere: egy vállalkozás közkinccsé teheti legújabb megfigyeléseit, újításait, akcióit, és rengetegen élnek is ezzel a lehetőséggel. Elég csak megnézni, ahogy a zenészek saját magukat promózzák (a techno félistenként ismert Richie Hawtin például valamennyi dj-műsorát élő egyenesben teszi közzé a Twitteren, a Balaton Soundos szettje is követhető volt így), sztármodellek belinkelik legújabb fotósorozatukat, online magazinok pedig a legfrissebb cikkeiket. Mégis, a mikroblogolás elsőre nagy valószínűséggel idegennek hat egy régi struktúrákhoz szokott cégvezetőnek, főleg, mert a korszerű platformot nagyon megfontoltan kell beilleszteni a vállalati kultúrába.

Pedig minden jel arra mutat, hogy a Twitteren érdemes jelen lenni: fejlődik, egyre több tagja van, és beszédes az a tény is, hogy a TechCrunch informatikai magazin a híradása szerint a sajátos közösségi oldal értéke egy tőkebevonást követően hamarosan 1 milliárd dolláron állapodik meg.

Ennél már csak az érdekesebb, hogy üzleti modelljük (ergo: bevételük) még mindig nincs. Amíg viszont mondandójuk akad a felhasználóknak, addig Twitter biztosan lesz .

Hozzászólások (5)

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Keresés

Hozzászólások

syracusa: T* t*nyl*g *ly*n h*ly* v*gy, h*gy * m*s*d*k h*ll*m _*l*tt_ m*gj*...
Milyen lenne az átoltottság, ha nem lennének közösségi oldalak és véleményvezérek?
Sanca: https://n*v*k*d*s.h*/*l*mz*s*k/m*nny*r*-n*v*lt*-m*g-*-h*l*l*z*st...
Milyen lenne az átoltottság, ha nem lennének közösségi oldalak és véleményvezérek?
Sanca: * sz*m*k n*m h*z*dn*k. https://n*v*k*d*s.h*/*l*mz*s*k/m*nny*r...
Milyen lenne az átoltottság, ha nem lennének közösségi oldalak és véleményvezérek?
Sanca: https://24.h*/b*lf*ld/2021/03/01/k*r*n*v*r*s-m*gy*r*rsz*g-ksh-h*...
Milyen lenne az átoltottság, ha nem lennének közösségi oldalak és véleményvezérek?
Sanca: *gy*k*t s* *lv*s*m!! M*g v*s n*p*t s*. *gy*nl*r* *zt *z *ld*lt...
Milyen lenne az átoltottság, ha nem lennének közösségi oldalak és véleményvezérek?