NYUGAT MÉDIA

Szombathely az Interneten

Könnyű

Gyorsulási verseny volt? - Kettészakadt a Honda a balesetben

Információi szerint a szétszakadt autó egy gyorsulási versenyben vett részt, amikor letért az útról és villanyoszlopnak csapódott.

Kettészakadt a "fűrészautó"
Amikor a mentők és a rendőrök kiértek a 86-87-es út összekötő szakaszára először azt hitték, két szörnyen összeroncsolódott autót látnak. Aztán kiderült, hogy valójában egy autó az, félbeszakadva. A jármű első felében ott kuporgott a sofőr is, akit a tűzoltók szabadítottak ki. Meglepetésre komolyabb sérülés nélkül. A 30 éves szombathelyi férfi sárfelhordásra panaszkodott, szerinte azon csúszott meg az autója az esőben.

Ilyen azonban nem volt a főúton az előtt a szakasz előtt, ahol letért az útról. A nyomok alapján a 160 lóerős motorral felvértezett Honda egy enyhe jobb ívű kanyarban letért az útról és fém villanyoszlopnak ütközött, amit kidöntött. Az autó a karambolban kettészakadt. Hátsó része fennakadt az oszlopon, míg az eleje tovább pörgött az úton, mielőtt árokba csapódott. A hozzáértők már a helyszínen megállapították, hogy ún. fűrészautó volt a Honda, két autóból hegesztették össze. Ráadásul a lepattogzott, nagyon vastag festékréteg alól előtűnt a már jópár helyen javított, egyengetett kaszni is. Azaz ennek az autónak már volt néhány sérülése korábban.

Illegális gyorsulási futamok
A balesetet egy szintén sportosra vett autó pilótája jelentette, aki információink szerint nem véletlenül járt arra, hanem együtt gyorsult a pórul járt Hondával. Az északi elkerülő kétszer kétsávos, elválasztott, kivilágított pályákkal rendelkezik, ami ideális terep az ad-hoc gyorsulásokhoz. A tuning és az autó-, motorsport szerelmesei hétvégenként gyakran gyülekeznek egy közeli hipermarket parkolójában és nyílt titok, hogy időnként néhányan elmennek kipróbálni a verdákat.

A rendőrség szerint Szombathelyen nem jellemzőek a gyorsulási futamok, vagy ők nem értesülnek róla. Amikor bejelentés érkezik, akkor azonnal a helyszínre sietnek, de a rendőrautó láttán természetesen hirtelen mindenki szabályosan közlekedik, így szinte kizárt a tettenérés. Mint megtudtuk, a zsaruk szélmalomharcot folytatnak, hiszen mindig érkeznek új -gyakran friss jogosítványos- fiatalok, új autót vásárolt tuningőrültek, akikben ott buzog a bizonyítási vágy. Ilyenkor pedig nem steril környezetben mérik le az autók teljesítményét, hanem a közúton, rendszerint éjszakánként. A viszonyítási alap pedig a már bizonyított tudású autókkal való megmérettetés.

A kakaskodás izgalmát fokozza annak illegális volta. A versenypályán -ami persze pénzbe is kerül(-ne)- nem jellemzőek a váratlan akadályok, a közút viszont jobban próbára teszi a sofőröket. Kiemelnénk, hogy nem érdemes érvként felhozni, miszerint kevés olyan balesetről tudni, amely gyorsulás, erőfitogtatás közben következett be. A személyi sérülés nélküli baleseteket ugyanis igyekeznek eltitkolni a sofőrök. Csak a kidöntött oszlopok, eldeformált korlátok, szétforgácsolt padka árulkodnak arról, hogy valami történt.
Sőt, olyan esetről is van tudomásunk, ahol a sérült sofőrt barátai vitték egy távolabbi kórházba és azt mondták, leesett a lépcsőn. Közben az ismerősök a fejreállt, agyontört kocsit vitették el az út széléről. (Ebben az esetben jogosan kérdezhetjük, hogy ha a vizuális tuningra, a komoly audiorendszerre, a kiegészítő kütyükre százezreket költött a tulaj, akkor téli gumira miért nem futotta?) Miközben a tűzoltók a szétszakadt Hondát vizsgálták a szemközti sávban érkezett egy tréler, ami egy másik, fejreállt Hondát szállított. Néhány kilométerrel arrébbről, a 86-os útról.

Nézd meg galériánkat!

140-nel Szombathely belvárosában, hóban
Kutakodásunk közben az interneten meghökkentő videófelvételre bukkantunk. Információink szerint az egy perces filmben látható autó azonos a most szétszakadt kocsival. (Vagy mégsem ő az? Lásd keretes írásunkat a cikk végén. Írásunk megjelenése után nem sokkal a racing.hu-ról eltűnt a szombathelyi száguldásról készült felvétel. Szerencsére nekünk megvan, így nem kell lemondani az élményről: az eltüntetett videó első egy perce.) A felvételen az látszik, amint a sofőr a havas úton, éjszakai körülmények között Szombathely belvárosában repeszt. A Zrínyi -Rákóczi - Thököly út útvonalon a vezető nem spórol a gázzal. Saját bevallása szerint egyszer rápislantott a kilométerórára, ami akkor éppen 140-et mutatott, a csörömpölő üveg pedig nem a hátsó ülésen, hanem a lába alatt (!) volt. A felvételen jól látszik, hogy a késői óra ellenére van forgalom a városban, száznegyvenről pedig igencsak nehézkes lett volna megállni a havas, latyakos úton.

A fórumhozzászólásokban valaki azzal is eldicsekszik, hogy ő a Zanati úton szokott gyorsulni hajnali kettőkor, amikor már nincs forgalom. Érdekességként még egy szombathelyi videót mutatunk, ahol balul sült el a vagánykodás. A nagy sebességnél kibillent, feje tetejére állt Trabant lehet mókás is, de ne felejtsük el: többszáz kiló, irányíthatatlan testet látunk, ami végzetes pusztítást képes végezni. Az pedig egyértelmű, hogy ebben az esetben nem véletlenül volt kamera a közelben, csak a borulás nem volt betervezve a viccesnek szánt jelenetbe.

A szülők is felelősek
Vas megyében is több halálos baleset trötént az elmúlt években (pl. az idén is), amikor friss jogosítványos fiatalok száguldottak a halálba bikaerős, szülőktől kapott autójukkal. Beszéltünk olyan apával, aki magát okolta fia haláláért, amiért hallgatott a gyerek könyörgésére és a jogosítvány megszerzése után megvette neki az erős motorral felszerelt álomkocsit. Akkor még nem sejtette, hogy a következő nagy kiadása a fia temetése lesz.

A fiatalok természetesen szeretnek "villantani" a többiek előtt a járgánnyal. Néhány hét vezetés után sokan már az utak császárának képzelik magukat és fölényes mosollyal előzik padlógázzal a szabályosan közlekedő autósokat. Olyan manőverekbe mennek bele, amelyekbe évekkel később kínzással sem lehetne belekényszeríteni őket. Ha szerencséjük van, megússzák. Ezzel azonban az a legfőbb baj, hogy ha pechük van, akkor nem csak saját életüket kockáztatják, hanem utasaikét és a forgalom más résztvevőiét is.
A nyugat.hu-ban nemegyszer számoltunk be olyan balesetről, ahol a vétlen fél halt meg egy felelőtlen sofőr miatt. Az utólagos siránkozás helyett ezért célszerűbb a fiataloknak olyan autót venni, ami a teljesítmény helyett inkább a biztonságra helyezi a hangsúlyt és ha néhány év alatt már megtanultak vezetni, kellő rutint szereztek, akkor "jöhet a következő".
Hogy ez nem menő? Ciki? Miért lenne az? Egy mára már szakállas, de találó monológgal búcsúzunk: "Sokáig azt gondoltam, a biztonsági öv nagyon ciki. Ma, tolószékesként már másképp látom. De már késő."

Nem várt indulatokat szült a "Gyorsulási verseny volt?" című írásunk. Alig került ki a cikk, máris elárasztottak minket az olvasói levelek pro és kontra. Érkeztek helyreigazítást kérő levelek is, amelyek tartalmukban ugyanarról szóltak. A levélírók szerint ugyanis az általunk lefotózott sötét színű Honda Civic VTI és K*** becenevű szombathelyi sofőrje nem azonos a videóban látható, szintén K*** becenevű szombathelyi sofőr által vezetett sötét színű Honda Civic VTI-vel. Továbbá megkereste szerkesztőségünket a mentőket értesítő hondás sofőr is, aki elmondta, szó sem volt gyorsulási versenyről. Boltból indult hazafelé és az északi elkerülőn megelőzte a sötét Hondát, amely nem sokkal később visszaelőzte. A sofőr ezután észlelte a balesetet, majd segítséget hívott. Mint kiderült az autóban közeli ismerőse ült.

Mint azt olvasóink is láthatják nem egyszerű kihámozni, mi is az igazság ebben a történetben. Azt sem tagadjuk, hogy a gyorsulási verseny feltételezés. Ezért van kérdőjel a címben és ezért írtuk, hogy "információink szerint", de abban biztosak vagyunk, hogy bizony ezen a szakaszon nem fukarkodnak a gázzal a versenyzők, mint ahogy az Olad és Herény köztin sem. Azt pedig naív dolog lenne feltételezni, hogy bárki beismerné a rendőröknek, hogy verseny közben szenvedett balesetet. Ezért van az, hogy a legtöbb pályaelhagyásos balesetnél a sofőrök úgy nyilatkoznak, hogy kb. 90-100-as tempóban (azaz a megengedett érték közelében) haladhattak, amikor megtörtént a baj. Aztán jön a szakértő és kicsit módosítja felfelé az értéket néhányszor tíz kilométerrel.

Keresés

Hozzászólások

crankitup: *tt *gy p*ld* r*... ...
Minden negyedik-ötödik ember funkcionális analfabéta Magyarországon
canis: F*nkc**n*l*s *n*lf*b*t* * b*l*ld*l* sz*v*z*k 99%-*, *k*k * RTL K...
Minden negyedik-ötödik ember funkcionális analfabéta Magyarországon
Paulus_Maior: M**rt? M*r*l v*n sz*...? :-)))...
Minden negyedik-ötödik ember funkcionális analfabéta Magyarországon
Regiszt: *z *gr*rv*ll*lk*z* v*gy k*m*z*k, v*gy t*d*tl*n. 2016. *t* v*n l*...
„Ha politikaközeli földvásárló lennék, akkor most hatszor annyi bérleti díjat kapnék a földem után”
cicus: cs*k *n v*gy*k *gy *zz*l *z *dv*nt* k*sz*r* d*l*gg*l h*gy *gy k*...
Ég a második gyertya Szombathely adventi koszorúján